Is er een normale (standaard) gemiddelde leessnelheid bekend?

Dat is natuurlijk per persoon verschillend en per soort tekst. Maar zijn er organisaties die een wel bepaalde leessnelheid aanhouden. Zo ja wie en welke snelheid?

Als ik bijv. teletekst lees van de NPO (Ned. 1,2,3) dan houd ik vaak enkele zinnen over die ik nog niet gelezen heb*. Bij RTL7 ed. kan ik bijna nog naar de wc gaan om vervolgens de volgende bladzijde te lezen. Het gaat bij teletekst dus om de vervolgbladzijden van een teletekstpagina.

De snelle bladzijden van de NPO komen natuurlijk wel sneller terug, dus dat kan een voordeel zijn, maar ik zou toch liever iets langzamer hebben. Maar lees ik nou zo langzaam (beneden een bepaalde NPO-norm) of gaat de tekst bewust snel?

En zijn er andere instanties/sites waarbij de leessnelheid belangrijk is en een bepaalde standaard snelheid wordt gehanteerd, bijv. voor 100 woorden 30 sec.?

*NB het gaat dan wel vaak om de iets voller geschreven bladzijden

8 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Het beste antwoord

Een gemiddelde lezer leest 250 woorden per minuut. Dat gaat als volgt: je laat je oog rusten op bijna elk woord (focuspunt) en blijft daar 250 milliseconden op hangen, waarin het oog ongeveer zestien letters waarneemt en doorstuurt naar de hersenen. Tussendoor schiet de blik gedurende 25 procent van de leestijd terug in de tekst (regressie). De meeste lezers vocaliseren letters: ze lezen als het ware 'geluidloos' hardop en herhalen woorden in gedachten.

Om niet te worden belemmerd bij het lezen van teletekst kan ik je adviseren dat niet op de televisie maar op internet te bezoeken. Dan kan je namelijk zélf aanklikken dat je naar de volgende of een andere bladzijde wilt.
Amadea
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ja, dat kan voor NOS Teletekst via http://nos.nl/teletekst.