Gebruikt een doventolk in alle talen dezelfde gebaren?

Voorbeeld, Televisie, television, Fernsehen.

Heeft dat allemaal hetzelfde gebaar?

10 jaar geleden
in: Taal
1.6K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Zaten we soms allebei naar het nieuws te kijken ;-)
Ik moest er aan denken door die tolk met de uitvaart van Nelson Mandela.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hé, Voldemort, heb jij toekomst televisie?
Wat ik heb begrepen, is die uitvaart pas a.s. Zondag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het verschil / misverstand tussen uitvaart en herdenking :)
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Haha, nee ik weet het verschil, maar ik zat niet op te letten :-)
Ik bedoelde uiteraard herdenking.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zij je vergeven!

Het beste antwoord

Nee, dat is in veel landen heel verschillend van dat bij ons.
Gebarentaal is lang niet overal ter wereld hetzelfde. Zelfs tussen Amerikaanse en Engelse gebaren zijn de verschillen groot. In de filmpjes in de link zie je voorbeelden van verschillen tussen Zwitserse en Amerikaanse gebarentaal.
Zwitsers: (zoek bijvoorbeeld op auto)
http://www.gebaerdenlexikon.ch/lexikon_abc/aaa.html
Amerikaans: (zoek op car)
http://www.aslpro.com/cgi-bin/aslpro/aslpro.cgi
Frans en Amerikaans lijken op elkaar
Grappig genoeg lijken de Franse en Amerikaanse gebarentaal wel wat op elkaar.
Dat komt doordat de eerste Noord-Amerikaanse dovenschool is opgericht door de Amerikaan Thomas Hopkins Gallaudet na een bezoek aan Parijs. Hier haalde hij de Fransman Laurent Clerc van de dovenschool Institution Nationale des Sourds-Muets over om met hem mee naar Amerika te gaan.
Samen richtten ze in 1817 de eerste dovenschool van Noord-Amerika op. Die bestaat nog steeds, onder de naam American School for the Deaf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een gebarentaal is een visueel-manuele taal, waarin begrippen en handelingen door middel van gebaren worden weergegeven. Het is een natuurlijke taal met een eigen lexicon en grammatica, die beantwoordt aan de communicatiebehoefte van een groep (in veel gevallen prelinguaal dove) mensen.

De internationale index van talen onderscheidt 130 gebarentalen van dovengemeenschappen en drie van horende gemeenschappen.[1] Veel landen of regio's kennen hun eigen gebarentaal, die losstaat van de gesproken taal van de horende mensen. Voorbeelden van landelijke gebarentalen zijn NGT (Nederlandse Gebarentaal), VGT (Vlaamse Gebarentaal) en ASL (American Sign Language). Daarnaast kunnen er ook regionale varianten bestaan, die vergelijkbaar zijn met gesproken dialecten.

Omdat gebarentaal geen kunsttaal als Esperanto is, bestaat er niet één universele gebarentaal. Al bestaan er met Gestuno en Signuno wel pogingen daartoe. Bij internationale contacten worden ASL of Gestuno vaak als de lingua franca gebruikt.
fremar