Waarom zeggen mensen extra vaak "eh" wanneer ze hun eigen naam zeggen?

Mensen zeggen regelmatig "eh", da's bekend. Maar ze zeggen het *extra vaak* direct voordat ze hun naam noemen.

"Goedemiddag, u spreekt met, eh, Marjet van Kempen".

Waarom?

(Zie ook de vraag van Colconbri:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eh.45577 )

Toegevoegd na 9 uur:
Ik hoor het eigenlijk het vaakste wanneer een collega zélf iemand opbelt. Marjet belt bijvoorbeeld naar de gemeente om te melden dat bij haar in de straat een lantaarnpaal defect is. Ze belt, de gemeente neemt op, en ze zegt: "Goedemiddag, u spreekt met, eh, Marjet van Kempen".

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig inderdaad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de "eh" geeft ook een korte pauze, zodat je uitgesproken naam goed waargenomen word.

Het beste antwoord

ik denk dat het komt omdat jezelf iemand anders belt.
Je hoort de toon en wacht tot er wordt opgenomen en onbewust hou je er rekening mee dat je verkeerd verbonden bent of dat er niet wordt opgenomen.
Als er dan toch wordt opgenomen is dat heel even een verassing die je moet verwerken en als je dan zelf meteen iets terug moet zeggen is even uuh zeggen wat extra bedenktijd om weer helemaal helder met het gesprek verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sinds ik getrouwd ben moet ik ook altijd even nadenken hoe ik ook weer heet... ;-)

Maar zonder gekheid: Ik twijfel soms wel of ik mijn voornaam zal noemen of alleen mijn achternaam of beide. Daardoor kan het voorkomen dat ik eh zeg net voor ik mijn naam noem.
Misschien is dat voor andere mensen ook zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem even aan dat je het met deze vraag over een telefoongesprek hebt.

Ik denk dat het te maken heeft met een weifeling om je naam zomaar af te geven.
Als je bijvoorbeeld op je werk gebeld wordt, en je hebt iemand te woord gestaan dan wordt nog wel eens naar je naam gevraagd.
Op zo'n moment vraag je je af waar dat voor nodig is. In dat (korte) moment van twijfel zeg je dus eh.
"Eh, Marjet van Kempen"

een hoop mensen blijven liever anoniem aan de telefoon. Er zijn ook steeds meer mensen die gewoon "Hallo" zeggen, als ze thuis de telefoon opnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eh is een geluid om niet te gaan liegen... Dan zoeken ze tijd voor een leugen... Politici doen dat allemaal...

In het laatste geval is het zo dat er verlegenheid is... Zelfreflectie... Ze wil dat eigenlijk helemaal niet zeggen, maar anoniem die melding doen, zo zit dat...