Hoe is de naam Seppe ontstaan? En wat betekent het?

De vraag is duidelijk, denk ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het betekent in ieder geval Zege, overwinning. Waar het vandaan komt heb ik niet kunnen vinden

Antwoorden (2)

Seppe is een Friese naam. Het is een variatie op Sippe (door klankverwisseling i/e) en die naam komt van Sibe. Sibe ontstond door een Germaanse naam te verkorten, namelijk Sigibald. Sigi betekent 'zege, overwinning'. Bald staat voor 'stoutmoedig'.
Amadea
9 jaar geleden
SEPPE is een verkorte naam van Joseph.

Betekenis
Hebreeuws-Aramese naam: 'Hij (= God) moge vermeerderen' of 'Hij moge toevoegen' [d.w.z. Moge God nog meer kinderen aan het zojuist geboren kind toevoegen...].
De vorm Seppe is de Duitse verlenging van Sep, of de verkorting van het Italiaanse Guiseppe.
In het Fries is Sippe de vorm van Seppe, zoals Siebe de vorm van Sebes (Sebastiaan) is.