Mijns inziens is hebzucht op zich een verlangen (namelijk naar het vergaren van materiele zaken).
Je zou dus verlangen naar een verlangen.
Maw: ik zou willen dat ik hebzuchtig was.

Je bent hebzuchtig of je bent het niet.
Dus naar hebzucht verlangen dat kan niet.

Als je heel arm bent en je hebt verlangen om dingen te kunnen kopen waar je het geld niet voor hebt, is dat een wens om het wat breder te hebben, maar geen verlangen naar hebzucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de encyclopedie is hebzucht het verlangen om iets te bezitten of over iets te beschikken wat je als mooi, aantrekkelijk, fijn etc. ervaart.

Dus hebzucht = verlangen. Het verlangen om een leegte op te vullen, iets te bezitten.

Toegevoegd op 22-06-2009 23:46:36
Dan zou je, als je het vertaalt, een verlangen hebben naar een verlangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo ver was ik ook gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar kan je nu verlangen naar een verlangen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik verlang ernaar om veel geld te hebben." Geld is het verlangen, het doel, de missie. De hebzucht is het middel om dat te bereiken. In dit geval, nee. "Ik verlang ernaar om lief te hebben, verlangen te voelen naar een ander." In dat geval kun je verlangen hebben naar een verlangen (om lief te hebben). Mijn visie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een +1 voor je interessante vraag, waar ik nu over verder over nadenk nav je vraag of je kunt verlangen naar een verlangen.
Hebzucht op zich is een verlangen, en je kan natuurlijk verlangen dat je bepaalde verlangens zou hebben zoals hebzucht, je zou dan graag willen dat je hebzuchtig bent, terwijl je dat dus niet bent. Het zal alleen weinig uithalen ben ik bang, je bent het, of niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebzucht is een heel vervelend soort verlangen ; iedere keer dat een behoefte of verlangen bevredigd is wil je weer meer meer meer, alles wat je ziet wil je hebben hebben hebben, en het woord ' zucht' alleen al doet mij eigenlijk bijna aan een ziekte denken (waterzucht, geelzucht).

Het lijkt mij een buitengewoon onhebbelijke eigenschap, niet alleen voor jezelf maar zeker ook voor je omgeving. Ik kan me niet voorstellen dat iemand daarnaar zou verlangen. Volgens mij streven er veel meer mensen naar het omgekeerde ; tevredenheid. Voldoening.

In theorie zou het wellicht kunnen ('goh, ik wou dat ik wat hebzuchtiger was') - maar ik kan het me eerlijk gezegd heel slecht voorstellen. Volgens mij wordt je er namelijk ook niet gelukkiger van, dat altijd maar streven naar meer of iets nieuws.