Is de volgende zin taalkundig juist:was het maar waar dat Sinterklaas meerdere keren per jaar komt?

Kan een zin beginnen in de verleden tijd en eindigen in de tegenwoordige tijd. Het zinnetje komt uit een radioreclame.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

De zin is volgens mij juist.
'Was het maar waar' drukt inderdaad een wens uit. Je kunt daarom hier 'was' schrijven, in plaats van bijv. 'zou zijn' of 'mocht'. In feite gaat het hier namelijk om een conjunctivus.

De zin die je hier schrijft klinkt naar mijn mening ook nog beter dan 'mocht het maar waar zijn dat'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het gaat m.i. hier niet om iets dat speelt in de verleden tijd maar om een wens of mogelijkheid aan te geven.
Bovendien zou het met de persoonsvorm/werkwoordsvorm in een andere tijd geschreven, ook een andere betekenis krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben geen taalkundig genie maar naar mijn idee kan het niet. dan zou dit logischer zijn: was het maar waar dat sinterklaas meerder keren per jaar zou komen(?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, komt spreekt een wens uit.. Een wens kan uitgesproken worden in één tijd meer naar de toekomst dan de tijd van het werkwoord waar he vanaf hangt. Dus hier is het ww waar het vanafhangt in de verleden tijd geschreven, was, dus kan de wens in één tijd verder in de toekomst, dus de tegenwoordige tijd worden gezet.

Toch klinkt 'zou komen' idd logischer... Dit klopt wel maar klinkt niet heel goed