Het Woordenboek der Nederlandse Taal zegt over "Puh":
1. Gebruikt om uit te drukken dat men aan iets geen enkele waarde toekent, er absoluut niet van opkijkt e.d., dat men het minachtend terzijde schuift, wegwuift.
2. Gebruikt ter uitdrukking van verontwaardiging.
3. Lekker puh! in kinder- en meisjestaal als tartende uiting van leedvermaak, ongeveer met de waarde van "net goed!".

Toegevoegd na 49 minuten:
De oorsprong van het woord lijkt van het Indo-Europese woord "pu" te komen, wat rot of bederf betekent.
SimonV
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mooi antwoord hoor.
Maar weet je ook iets over de etymologische oorsprong?
Ben hier namelijk ook wel benieuwd naar.
SimonV
9 jaar geleden
Als zelfs het WNT niet meer over de etymologie kan vertellen, denk ik dat de herkomst onbekend is.
Amadea
9 jaar geleden
Ik lees in jouw antwoorddat het mogelijk is dat "puh" van het Indo-Europese woord "pu" komt. Niet dat het zo is.
Puh is de klanknabootsende stam van het werkwoord pochen. De betekenis van dat werkwoord is: snoeven, opscheppen. In het Middelnederlands werd het geschreven als pucchen of puchen. Daar hoor je de puh gelijk al in.

Lekker heeft vermoedelijk de wat vreemde opvatting van het Middelnederlandse lecker als oorsprong, namelijk met de betekenis: trots, blufferig, hovaardig. Onder invloed van de Franse taal ontstond deze alternatieve betekenis: lecherie, licherie. Er wordt dus niet mee bedoeld dat het smakelijk is, maar betreft tevens het pochen.

Met 'lekker puh' zeggen bedoelt iemand daarom aan een ander te laten weten dat hij of zij zichzelf veel beter vindt: 'ik sta hoog boven jou'.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Ik lees in je bron dat het mogelijk is dat "puh" de klanknabootsende stam van het werkwoord pochen is. Niet dat het zo is. Voor mij betekent "lekker puh" niet primair "ik sta hoog boven jou" maar is het een (tartende) uiting van leedvermaak (zoals het WNT zegt).
SimonV
9 jaar geleden
Jij stelt echter: "Puh is de klanknabootsende stam van het werkwoord pochen". Niet "kan zijn". :)