Gebaseerd ook op een vraag van m'n dochter van 3 zoals bij Dorske: Waarom rijmt 'acht' op 'nacht'? Nee geen toeval, want 'huit - nuit' 'eight-night'.

Duitstalige sites verwijzen al naar de link, maar ik denk dat zowel getellen als de nacht de tijd als oerklanken het best moeten doorstaan hebben.

Dus gaat mijn vraag verder:

Welke oerklanken voeden deze woorden? Ik denk dat misschien enkel de kinderen van onder drie jaar dit 'echt' kunnen beantwoorden, en wetenschappers zoals wij hier moeten nadenken en leren luisteren?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met 'getellen' bedoel ik het actief ontstaan via tellen op de handen van 'getallen' of eigenlijk eerder de 'cijfers'.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
1.2K
rose
11 jaar geleden
Eight rijmt helemaal niet op night.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aight ( rappers/ ghetto taal) ruimt op night
en Nate rijmt op eight.

Het beste antwoord

Niet gebaseerd op wetenschappelijke informatie maar puur zelf ingeschat:
De gemiddelde tijd waarop het 's avonds donker begint te worden is acht uur. Tevens is dat gemiddelde tijd waarop kinderen naar bed gaan. Toen er nog geen elektriciteit was ging iedereen gelijk met de kippen op stok: men ging slapen zodra de zon onderging en stond op als het weer licht werd.
Zodoende kan ik mij goed voorstellen dat acht uur samenhangt met het begin van de nacht. En heeft men de naam van dat uur een zelfde klankwoord gegeven als de naam van het tijdsdeel dat het donker is.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo de gemiddelde tijd dat kinderen naar bed gaan? Dat het donker wordt alla maar kinderen gaan in alle landen en op alle plekken en alle gezinnen op verschillende tijden naar bed, nog los van het feit dat je voor het gemak alle kinderen maar op 1 hoop gooit qua leeftijd? Over het hele jaar verschilt de tijd dat het donker wordt zo enorm (ja gemiddeld zal het 8 uur zijn maar dat is dus alleen zo in maart en september) dat je dat ook niet kunt verbinden aan die kippen en de stok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het een leuke associatie, Amadea, alleen denk ik dat er niks van klopt. Wij hebben nu een tijdsysteem dat 8 uur zegt, maar een paar eeuwen terug bestond er in dit deel van de wereld een systeem gebaseerd op de getijden (christelijke gebedsmomenten), waarvan de exacte momenten gekoppeld waren aan de duur van de dag en de nacht, die door het jaar heen flink verschilt.
Daarnaast is er de etymologie van de woorden nacht en acht, die beide een Latijnse en Griekse stam hebben maar die volgens mij niks met elkaar van doen hebben : nox-nux respectievelijk octo-okto. Een taal ontstaat mijns inziens niet langs de lijnen van jouw vrolijke logica. En wat doe je met 8 uur 's ochtends? Wacht op de bus, zacht ei voor het ontbijt, krachtvoer eten om de dag te beginnen, lacht en ge zult gelukkig zijn, dat rijmt ook allemaal ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, laat ze lachen, ik lachte eerst ook, maar je gouden medaille deed me tweemaal nadenken en het kan wel, net omdat Grieks en Latijn ook volgen. In het Oud Testament bij de paleizen van Rechter Salomon staat ook de verhouding die Jezus' papa immers perfect kende als timmerman: Je passer 6 X over de cirkel heen zetten (die met je lachen, weten wellicht niet dat er daarom 60 seconden, 60 minuten en 4 X 6 uren zijn in een dag). Denk eens mee met mij verder: De zonnewijzer bevat slechts één etmaal, en oorspronkelijk werd dus de cirkel ingedeeld in zes en dat weer in twee. De zon komt enkel voor de lente en herfst exact de helft op tot het aan de andere helft weer ondergaat: Oost en West. En Noord of de Nachtkant draagt ook in al deze oertalen de N-klank. Nu iemand die weet wanneer de haan kraait of de mens wakker wordt VOOR de nul, en zo komen we op de acht uit waarop het moeilijk wordt om nog te werken en we de gemiddelde nachtrust starten die de holbewoner ook nodig had om te overleven. Je reactie kan best geniaal zijn, maar de link is onmogelijk hersamen te stellen. Ik slaap er een nacht over met acht uren, maar ik verwacht wel een prachtige krachtige gedacht die hierin verder gaat. Help je verder eens mee en de anderen die dit onzin vinden, kunnen ze ons verder ook zeggen waarom het onzin zou zijn. Denk aan tijden zonder wekkers noch computers en misschien zelfs voorlopers van zonnewijzers!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PS voor Amadea: In het oud-Engels is er NOOIT een onderscheid geweest tussen avond en nacht: night. Dus dat kan in dezelfde richting wijzen.
rose
11 jaar geleden
Onzin is ook met een gouden randje onzin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een zuur gedoe hier ! Amadea geeft in de post duidelijk aan dat ze een suggestie heeft die niet wetenschappelijk onderbouwd is.
De lezer is dus geinformeerd en gewaarschuwd kritisch te zijn. Amadea doet moeite om mee te denken. Spontane suggesties en mensen die anders denken staan nu net aan de basis van de wetenschap. Laat mensen in hun waarde en waardeer hun positieve bijdrage !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Taimen. Als we op zoek gaan naar 'oertaal' of zelfs zoiets als verondersteld Indo-Europees, raken we er trouwens niet de 'huidige' wetenschap. Op het moment dat we 'denken het te weten', staan we trouwens meestal al weer stil. Meer en meer denk ik dat Amadea's veronderstelling dat zowel de getallen als alles wat met nacht en dag te maken heeft, zo oud moet zijn, dat de klanken wel degelijk de link leggen naar onze oudste voorgeschiedenis als sociale mens die taal nodig had om beter te zijn dan de roofdieren rond hen. Dat dit antwoord niet exact kan beantwoord worden, stoort daarbij niet, maar Amadea's positieve bijdrage helpt me meer na te denken dan de pure afbraak-opmerkingen. Ik denk trouwens niet dat Amadea noch ik zich echt storen aan zure opmerkingen, behalve dat we er de pH-graad van meten... +JMVB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alles is wat het lijkt, maar er is altijd meer dan we horen, zien, voelen of gewoon waarnemen. Due respect!

Andere antwoorden (1)

Je vergeet er nog een paar:
Spanish: ocho noche
German: acht nacht
Italian: otto notte
Portuguese: oito noite

Ik vond de volgende reactie in de bron:
EIGHT - "eight O.E. eahta, æhta, from P.Gmc. *akhto(u) (cf. O.N. atta, Ger. acht, Goth. ahtau), from PIE *okto (cf. Gk. okto, L. octo, O.Ir. ocht-n, Bret. eiz, Skt. astau, Avestan ashta). Klein calls it "an old dual form, orig. meaning 'twice four.' "

NIGHT - "night O.E. niht (W.Saxon neaht, Anglian næht, neht), the vowel indicating that the modern word derives from oblique cases (gen. nihte, dat. niht), from P.Gmc. *nakht- (cf. O.H.G. naht, O.Fris., Du., Ger. nacht, O.N. natt, Goth. nahts), from PIE *nok(w)t- (cf. Gk. nuks "a night," L. nox, O.Ir. nochd, Skt. naktam "at night," Lith. naktis "night," O.C.S. nosti, Rus. noch', Welsh henoid "tonight")."

Which, on close examination, shows that the roots of both words are similar (to some extent), but I reckon that's pure coincidence. Sounds within a language often shift not just within a word, but within many words. For instance, the "c" in many Latin words became a "p" in Romanian. That's why there are Romanian words that become more familiar to speakers of English or Romance languages if you recognize this fact. "Apa" = "water," but when you think of words like "agua" or "aqua," with more of a hard "k" sound, you can see the link.

Similarly, "eight" is "opt" in Romanian. "Night" is "noapte." But obviously, these are just two words that had a "k" sound (or something similar) in Latin and Greek. I use Romanian, as it's not one of the examples given, but it fits the pattern. It LOOKS like all those languages with their different words share this similarity . . . but in reality, it's just a carry over of the similarity of "night" and "eight" in their Latin or Germanic roots, with phonetic changes peculiar to each language occurring to the pairs. (For instance, French tended to drop "k" sounds before "t.")

That "no eight" comment is just crap, in my opinion.

Here's two more examples that don't fit:

Hungarian (a non-Indo-European language):

eight = nyolc
night = este or éjszaka

Bosnian (an Indo-European language):

eight = osam
night = noc
-------------------------------------------------------
Met andere woorden, het lijkt erop dat het toeval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 voor dit uitgebreide antwoord, en ook een goede vraag. Niet helemaal toeval dus, de bron gaat ervan uit dat omdat de roots van beide woorden toevallig rijmden de afleidingen daarvan in verschillende talen ook rijmen. Zeker met de uitleg erbij volgens welk "systeem" woorden in verschillende talen zijn afgeleid klinkt dit allemaal wel aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had er ook al Arabisch bijgehaald: nacht ) lèijl (meervoud is in Arabisch enkel zelfde medeklinkers, dus: lajaalin of el-lajaalie, één nacht = lèijla, lèijlaat. Acht klinkt heel anders, zijnde thamanieja. Dat wees mij al in de richting van 'toevallig' rijmen, maar de raakvlakken EN afleidingen gaan toch over grenzen of zouden erop wijzen dat er misschien WEL voor cijfers een soort oertaal bestond. In het Turks heb je immers een gekke combinatie die een andere 'ook toevallig rijmende?' combinatie maakt: een - tien en nu volgt het: nee, niet (klank). In Turks (Altaii-groep zoals ook Japans) is 10 on en inversie maakt hiervan 'no'. Een andere Japannees vertelde me ooit dat het oud-Engelse yes trouwens van 100 in 't Turks zou komen ofte 'yuz' en toen wist ik helemaal niet wie nu gelijk heeft. Dat een en 'een' gelijklopen alsook met basisklanken 'en', ok, maar we kunnen enkel naar hieroglyfen gaan om het oudste terug te vinden en dan taalfilosofeert men over de harde klank T in acht of nacht of met de CHT-klank die wel degelijk ook Arabisch (en Turks) gekend is. Zijn er nog kinderen hier om te helpen? Dank je om mee te denken intussen, maar laat er gerust nog acht nachten over gaan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap niet wat je nu steeds met die kinderen bedoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen mogen hier niet komen. Deze site is vanaf 16 jaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat mij er maar om dat ik niet snap hoe kinderen kunnen helpen dounja?
rose
11 jaar geleden
Mat 5-3