Waarom wordt het woord "je" vaak gebruikt in plaats van "ik"?

Regelmatig zie ik dat mensen proberen iets van zichzelf af te schuiven, door in plaats van "ik" te zeggen, zeggen ze "je".
Bijvoorbeeld in dit soort zinnen:
"Zit je lekker buiten in je bikini, komt de buurman langs!"

Waarom wordt er dan niet gewoon eerlijk over gedaan door te zeggen:
"Ik zat lekker buiten, en toen kwam de buurman langs!"

Een ander voorbeeld die ik laatst tegenkwam is: "Lig je te slapen, wordt er in gebroken! Dan voel je je ook niet goed als je ook kinderen hebt."

Je kan toch bijvoorbeeld gewoon zeggen: "Er werd ingebroken bij ons toen wij sliepen, ik voel mij hier niet lekker bij. Wij hebben ook kinderen dus ik vond het heel naar!"

Hoe is dit zo gegroeid vraag ik mij af. Je is toch altijd "jij"?
Hoe leg je zoiets nou uit aan een buitenlander die probeert Nederlands te leren, dat "Je" soms ook "Ik" betekent??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag. Let ook eens op Frank (of Ronald? die voetbalcoach) de Boer. Die zegt in elk interview je ipv ik. Alsof het de hele tijd over anderen mensen gaat. Ergert me mateloos....

Antwoorden (4)

Ik vind dit ook irritant.
Maar niet zo zeer als iemand in mijn omgeving dat doet.

Wel als een bekend persoon op televisie dat doet. Vooral voetballers hebben er een handje van.

Het komt omdat wij op de een of andere manier geleerd hebben niet
over jezelf te praten, niet jezelf op de voorgrond te zetten. Je mocht (mag?) zelfs
niet een zin beginnen met "ik".
Dus slaan mensen door naar de andere kant en vermijdt men overal "ik".
En dat klinkt soms heel raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mocht geen brief beginnen met ik.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Er is je altijd geleerd dat JE.... Oke flauw, bij Nederlands is mij altijd geleerd dat als IK een brief schrijf aan iemand, zakelijk of niet, de openingszin nooit met IK mag beginnen. Dus:
Hoi kees,
Ik wilde even weten hoe het met je gaat. Dat mocht niet, moest zijn: Hoi kees,
Hoe gaat het met je. Daarna mag je het woord Ik wel gebruiken, in een zin, of als beginwoord van een zin.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Weet je wat ik nog erger vind? Mensen die over zichzelf praten in de derde persoon enkelvoud.... IK zie het al voor me. HeerVoldemort vind dit een Goede vraag Rikkierik. Daarom geeft HeerVoldemort je nu een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een manier van praten tegen kinderen (wat overigens helemaal niet negatief is voor hun taalontwikkeling). Het is gewoon lastig voor een kind om het woord 'ik' te begrijpen als iedereen dat woord gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik, wij dus in mijn tijd, mochten geen zin beginnen met ik.
En in een interview wil ik niet horen wat "je" vindt, maar wat de gesprekspartner vindt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Pelle, dat hoort ik inderdaad ook wel eens "Ga je met mama mee?" En dan zegt de moeder dat zelf. Nee dat vind ik ook niet erg. Maar ik ken ook mensen die geen enkele reden hebben om dat te doen. En dan ook zo praten. Die vertellen iets over zichzelf, maar zeggen dan steeds hun naam in plaats van "ik". En dan vind ik het wel irritant.
Mensen op social media gebruiken het ook veel. Mijn mening is dat andere zich dan beter kunnen 'inleven' in de gebeurtenis. Als je schrijft ik dan gaat het daadwerkelijk over jou en als je in jij vorm spreekt dan is het meer 'algemeen'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me gewoon goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik blijf het raar vinden. Als ik over ik schrijf en mensen kunnen zich dan minder inleven, dan zijn ze dus niet geïnteresseerd in mij.?
Vreemd.
soms valt het op dat er niet over je of ik wordt gesproken, maar over men en hun. dat is zo.
maar, waarom ?
is dit zo gegroeid omdat wij hier in dit land op gegroeid zijn met het vingertje dat jij dus heel onbelangrijk bent, dus niet over "ik" praten, een brief beginnen met de eerste zin "Ik heb ...." was het toppunt van onbeleefd,
maar misschien ook om het afstandelijk te houden, minder persoonlijk te worden, dat is ook een mogelijkheid.

als je hier op straat loopt is het opvallend hoeveel mensen totaal in zichzelf gekeerd rondlopen en als je iets aan ze vraagt schrikken ze, als je ze aanvalt. ze zijn "van de wereld"...

terug naar je vraag:
Waarom wordt het woord "je" vaak gebruikt in plaats van "ik"?

het lijkt mij veeleer dat het woord je en het woord ik niet meer zo vaak gebruikt worden, ik hoor veel meer "wij", terwijl je eerder ik of jij zou verwachten... vreemd, ik weet niet waarom, maar denk dat de mensen minder persoonlijk fijner vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door het woord "je" te gebruiken stel je de andere persoon in uw plaats.
Als je mij zegt "er is bij mij ingebroken, terwijl ik sliep" dan vind ik dit erg.
Al je nu zegt" jij ligt te slapen en er wordt ingebroken" dan ben ik plotseling het slachtoffer, waardoor de gebeurtenis veel dramatischer en de boodschap die je mij wil overbrengen veel intenser wordt.
Stel dat je zegt" er wordt bij u ingebroken" dan gaat mijn reactie zijn, dat ik deze inbreker ga in elkaar rammen, armen en benen ga breken en er dan de hond op los laten. Zeg je nu " Er is bij mij ingebroken" dan ga ik deze reaktie niet hebben en ga ik u proberen te troosten en te kalmeren.
Dus het gaat over, wat men wil overbrengen en welke reactie je wil uitlokken.
Robby