Is het werkwoord "opbellen" correct Nederlands?

In een zin als: Ik bel je op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
13.3K

Antwoorden (6)

Ja, het staat in het Groene Boekje, dus is het correct.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje
Ja tuurlijk. Probeer maar een ander voorzetsel te verzinnen, dan zul je zien dat de rest niet goed past.
Zoek het maar in het woordenboek op, dan zie je ook dat het opbellen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij bedoelt op ten opzichte van geen op gebruiken. Ik bel je zo, vs. ik bel je zo op. Is dus allebei correct, als we het groene boekje volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja klopt. Ik dacht dat hij bedoelde of opbellen correct nl is..
ja waarschijnlijk nu wel maar het is net als met het werkwoord uitprinten dat is eigenlijk uitdraaien of printen . het was eigenlijk bellen of oproepen maar opbellen is nu ingeburgerd in de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is het idd.

je kan iemand overigens ook afbellen. (dit is niet zo correct)

Toegevoegd na 40 minuten:
herstel:
'niet zo correct' moet zijn 'NET zo correct'

(blond aspectje?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afbellen is ook best correct hoor ; niet afbellen en niet komen opdagen ; da's pas onbeschoft ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ARGH!
die typo's van me ook. het moet zijn NET zo correct. tenzij natuurlijk op het laatste moment, voor de tigste keer, en met een slap excuus. ;-))
Ja hoor dat is goed, ben je misschien in de war met optelefoneren?
Dat is wel fout omdat dat een samentrekking(contaminatie) is van 2 goede werkwoorden: opbellen en telefoneren
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je was me voor ; precies wat ik wou zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 ;)
Dit is zeker een correct woord. Er zijn inderdaad woorden in onze taal die erbij zijn bedacht of in de loop der tijd zijn veranderd, maar deze behoort niet tot die groep.