Waarom is spreken zilver en zwijgen goud?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 uitspraken van Lao Tse: Zij die spreken, weten niet. Zij die weten, spreken niet. De wijze houdt zichzelf op de achtergrond, maar in werkelijkheid staat hij vooraan.

Het beste antwoord

Praat als je weet, dan denken ze dat je een geleerde bent. En praat niet als je het niet weet, dan denken ze dat een man bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke!
Maar mag een vrouw ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet als je een man bent, momo ;)

Andere antwoorden (5)

Omdat het knap lastig kan zijn om je mond te houden, maar het soms het verstandigst is als je niks kapot wilt maken. Flap je er toch iets uit, dan kan dat nare gevolgen hebben. Het is dan beter te zwijgen en heel goed te overdenken hoe iets het beste opgelost kan worden.
Amadea
12 jaar geleden
Als je in een moeilijke situatie niet meteen reageert, kan dat zwijgen heel vaak heel kostbaar zijn. De ander, die met iets moeilijks op de proppen kwam, heeft de tijd om te relativeren, die zegt daarna wellicht of waarschijnlijk iets waardoor je een andere kijk krijgt op het probleem.
Dat is goud waaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooit heb ik in een schitterend boek een doordenker gelezen die hier volgens mij van toepassing is: "Taal is de beste manier om informatie verkeerd over te brengen."
Het boek heette volgens mij "Het nieuwste testament" maar dat weet ik helaas niet meer zeker omdat ik er geen informatie over kan terugvinden.
Van de correctheid van de doordenker ben ik 100% zeker!

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb het nu gelukkig wel kunnen vinden: de titel is inderdaad "Het nieuwste testament" en de auteur is Patrick Tilley. Dit boek kan ik iedereen aanbevelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat er doorgaans veel meer gepraat wordt dan geluisterd. Praten zonder luisteren heeft geen zin, luisteren zonder praten wel! ;-)
Veel antwoorden komen vanuit de stilte...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja. :-) +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-))
Mensen praten vanuit hun ego dat meestal verdeeldheid zaait.
Bovendien wordt door een uitspraak het ego van de ander geactiveerd die met een heel verhaal komt waar dan weer het ego van de oorspronkelijke persoon op reageert enz.
Zwijgen is de enige manier om daaraan een einde te maken.