In België spreekt men van gerecycleerd papier. In Nederland van recycled papier of zelfs gerecycled papier. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat klopt :p

Het beste antwoord

Dat klopt gedeeltelijk.
In België spreekt men inderdaad van gerecycleerd papier maar ook van kringlooppapier. Het woord 'gerecycleerd' is goedgekeurd door de Taalunie.

Het van oorsprong Franse woord 'recyclage' hoor je ook vaak in Vlaanderen. Dat woord is ook goedgekeurd door de Taalunie.

Het woord gerecycled dat in Nederland veel gebruikt wordt is ook goedgekeurd door de Taalunie.

Maar 'recycled' komt niét voor in de woordenlijsten die zijn goedgekeurd door de Taalunie. Of het in Nederland veel gebruikt wordt weet ik niet.
'Recycled' is dus echt een Engels woord:
'That can be recycled'.
'Dat is voor hergebruik'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!

Andere antwoorden (3)

Het klopt inderdaad dat Belgen het anders uitspreken. Ik ben in België geweest en het was erg grappig om te horen hoe hun dingen zeggen die anders waren en toch weer hetzelfde.

Wij zeggen gerecycled papier en in België zullen ze het anders zeggen. Hun zeggen ook parking ipv parkeerplaats....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar hun is Brabants. In het Nederlands zeggen we: zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kom uit Amsterdam en ik spreek heel erg veel engels thuis. Dus mijn nederlands laat nog te wensen over. Hehehehe. Schrijven is ook niet echt mijn ding. Ik ben erg slecht in grammatica. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon in Gelderland en zeg ook vaak hun.
walter
12 jaar geleden
Dat klopt, Daizy, Belgen noemen veel zaken anders. Ik woon zelf zo'n 40km boven Antwerpen (in NL dus), en werk in een Belgisch-Nederlands bedrijf. Na een paar jaar moeten we nog steeds lachen om sommige opmerkingen die de Belgen maken, dan zeggen we: Wát zeg je? (Gebeurt ook andersom). Mij valt op dat Belgen vaak een net Nederlands woord gebruiken ipv het Engelse woord. Zij kiezen eerder woorden uit het Frans. Maar zoals je zegt geldt dat weer niet voor parking. Dan hebben we het nog niet eens over de uitspraak (flat en tram zoals je ze schrijft bijvoorbeeld). Ook een leuk woord voor een Belg die gaat voetballen, die gaat 'sjotten'.
Amadea
12 jaar geleden
@Daizy: in het Engels zeg je toch ook niet "Them say" maar "They say" ? Daarin zit feitelijk geen verschil tussen Nederlands en Engels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt.
Het maakt uiteindelijk toch niet zo heel erg veel uit waar je vandaan komt of hoe je het zegt. Als we elkaar maar begrijpen. Ik vind het wel lief dat je me een hart onder de riem wilt steken. Dank je. @Walter.
Ik vind je verhaal echt ontzettend grappig. Ik vind het al helemaal cool dat jullie om elkaars uitspraken op het werk kunnen lachen. En ze zeggen die dingen ook zo geinig. Ik was voor de eerste keer en België en ik begreep er niets van. En ik heb ook nog over de markt gelopen in Gent en ik had steeds weer lol als ik mensen hoorde praten.
Sjotten, dat wist ik niet eens. ;) @Amandea.
Het klopt inderdaad dat ik they zou zeggen ja. Maar hoezo? Ik zei al dat mijn engels beter was dan mijn nederlands.
En ik spreek de NL taal vaak verkeerd uit, ook toen ik nog jong was. Mijn vader zei altijd dat ik normaal moest praten, anders zou ik het later niet meer kunnen. Guess he was right. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Daizy: ik ben Vlaamse, maar ik begrijp ook niets van het Gentse dialect, hoor:D
Amadea
12 jaar geleden
Maar Siska, hóe noemen jullie dat soort papier nou? Daar heeft nog niemand een antwoord op gegeven...
Ik ken het als gerecycled. Recycled papier hoor ik nooit, en is volgens mij ook niet juist, het woord is officieel vernederlandst.
Zie de bron.
En inderdaad kun je natuurlijk ook kringlooppapier gebruiken, wat misschien nog wel veel mooier is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat vlamingen wat zuiniger op hun taal zijn dan wij in nederland. Dat betekent dat ze minder gemakkelijk toegeven aan onze wonderlijke neiging om engelse termen te gebruiken terwijl er ook mooie nederlandse woorden beschikbaar zijn.