Wanneer gebruik je 'ze' en wanneer 'haar'?

En dan heb ik het niet over de meervoudsvorm van 'ze' maar de enkelvoudsvorm. Bijvoorbeeld 'Ik ga haar opbellen' of 'Ik ga ze opbellen'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

Ze gebruik je bij de onderwerpsvorm.:
Ze gaat naar huis.
Ze heeft er zin in.
Ze wil nog langer blijven.
Ze koopt een nieuwe tas.

Haar gebruik je bij lijdend voorwerp of meewerkend voorwerp:
Ik geef haar een zoen.
Ik breng haar naar huis.
Ik zag haar vanmorgen lopen.
Wij hebben haar ook uitgenodigd.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Eigenlijk is het redelijk makkelijk : 'ze' in een zin vervangen door 'zij', en dan hoor je gelijk, dat het wel of niet klopt.
Ik ga 'zij' opbellen is dus geen goed nederlands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad +1
De tweede zin is alleen maar goed als je meer dan één persoon gaat opbellen, en je 'ze' min of meer kunt vervangen door 'hen'.
In alle andere gevallen gebruik je 'ze' in plaats van 'zij' in de eerste persoon, en haar in de bezittelijke (van haar, haar fiets) of aanwijzende vorm (kijk naar haar, zie haar, hoor haar, bel haar).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga haar opbellen.
Dan is zij het lijdend voorwerp en is het 'haar'.

Zij - of ze - wordt door jou opgebeld.
Dan is zij het onderwerp en is het 'ze' of zij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeld: ZE of ZIJ.... heeft een mobieltje bij zich.
ZE of Zij... gaat naar school toe.
Persoonsvorm is dat.
Dan het andere voorbeeld:
HAAR.... mobieltje ligt thuis.
Dat mobieltje is van HAAR... het is dus bezittelijk.
Haar....huis, of tuin, dat soort dingen.

Ik ga haar opbellen = goed!
Hoewel HAAR in dit voorbeeld weer lijdend voorwerp was, dacht ik.

Nederlands is heel moeilijk en soms vooral erg onlogisch.
Sterkte en groetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Haar" en "ze" in jouw voorbeeld zijn verwijswoorden. Ze verwijzen dus naar iets of iemand.
Als je zegt: "ik ga haar opbellen", dan verwijs je naar een vrouw of meisje (vrouwelijk/ enkelvoud).
Als je zegt: "ik ga ze opbellen", dan verwijs je naar meerdere personen, of een familie (meervoud zowel vrouwelijk als mannelijk).

Als je dus jouw vriendin wil opbellen dan is de correcte vorm: "Ik ga haar opbellen". ("Ik ga ze opbellen" is hier fout)
Als je je ouders wil opbellen dan is de correcte vorm: "Ik ga ze opbellen" (onbeklemtoonde vorm) of "Ik ga hen opbellen (beklemtoonde vorm).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gebruikt eigenlijk alleen 'ze' als het onderwerp is...ofwel degene die de actie verricht... 'Ze belt mij op'.
Maar... 'ik bel haar op'.
'Ik ga ze bellen' kan wel, maar dan is 'ze' meervoud en het betekent eigenlijk: 'hen'.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: 'ze' alleen als het onderwerp is... en in alle andere gevallen 'haar'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik beide,als ze aangeeft daar in de stemming voor te zijn.