Wat zijn de verschillen tussen het belgisch frans en het frans gesproken in frankrijk? zijn er ook gramaticaal verschillen?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik doe een onderzoeksvraag over alle verschillen tussen het Belgisch-Frans en het frans gesproken in Frankrijk. En ik vind het moeilijk om nog extra informatie te vinden, dus alle hulp is welkom..!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6.3K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
een Fransman die ik ken vindt dat Walloniers Frans spreken met een Nederlands accent

Antwoorden (1)

Belgisch Frans en het Franse Frans zijn bijna gelijk aan elkaar. Wederzijds kan men elkaar verstaan, maar er zijn wel wat verschillen in de woordenschat.

Een opvallend verschil is het gebruik van het woord septante voor zeventig, in tegenstelling tot soixante-dix (letterlijk ´zestig-tien´); en van nonante voor negentig, in tegenstelling tot quatre-vingt-dix (letterlijk 'vier-twintig-tien´).

Er zijn ook wat verschillen in de uitspraak, maar die wijken niet meer af dan bijvoorbeeld het verschil tussen de uitspraak in Marseille en Parijs. Het grootste verschil is dat de letter ´w´ bijna altijd net zoals in het Nederlands wordt uitgesproken, maar de Fransen zeggen een ´v´.
Amadea
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
En toch ook huitante voor tachtig?