Waar komt het begrip 'begane grond' vandaan?

Toen ik het woord 'begane grond' typte vroeg ik me af waar dit vanaf geleid is. Ik kon niks vinden.
Daarnaast vond ik het woord 'verdieping' (als in 1ste verdieping) ook vreemd voor iets dat niet de diepte maar de hoogte ingaat.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
6.5K

Het beste antwoord

Gaan is een woord dat vroeger gebruikelijk was voor 'lopen'. Bijv. "een uur gaans", betekende dat het een uur lopen was. Duitsers zeggen nog 'gehen' waar wij lopen zeggen. Zeggen zij laufen, dan bedoelen ze hard lopen (rennen).
De begane grond is dus de grond waarop mensen lopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ja, volgens woordenboek Van Dale is "begaan" "op of over iets lopen". http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=begane&lang=nn + 1 voor je antwoord!

Andere antwoorden (1)

Lange tijd werd gedacht dat verdieping te maken had met het verlagen van de begane grond naar souterrainniveau, maar dat is waarschijnlijk toch niet juist. De oorsprong van de vreemde benaming voor een juist hoger gelegen vloer moet gezocht worden in de houten constructie van de zolder. Om deze lage ruimte direct onder de kap bruikbaarder te maken werd de houten vloer vanaf de Late Middeleeuwen lager aangebracht, oftewel 'verdiept', zodat men er kon staan: dit werd een zolder met verdiep genoemd. Door hieronder nogmaals een verdiepte vloer aan te leggen ontstond een zelfstandige etage.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit antwoord is als aanvulling op je subvraag over de herkomst van het woord verdieping.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant. Nu nog mensen alfleren om de begane grond als eerste verdieping te betitelen ;-)
Antoni
9 jaar geleden
Dat zal moeilijk worden! In het Engels, een van de grootste wereldtalen, is "first floor" de begane grond!
Antoni
9 jaar geleden
Om het makkelijk te houden..., haha!