Is het niet vreselijk sadistisch om woordblindheid zo'n lastige naam als dyslexie te geven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vond mijn vraag over dit onderwerp veel leuker. http://www.goeievraag.nl/vraag/naast-dyslexie-slissen-hippopotomonstrosesquippedaliofobie-woorden.25508 En ik weet ook niet wat jouw vraag nog hieraan toevoegt.

Antwoorden (8)

Nee,dat vind ik niet.Het woord komt uit het grieks en betekent 'beperkt woord'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is worobdlidhnied nog wel lastiger dan dislexie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,dat is te zien.
Ik vind het niet sadistisch om het zo'n moeilijke naam te geven. Bijna overal wordt wel een woord uit het grieks of latijn voor bedacht, of een wetenschappelijke naam.
Rudolf Berlin had in 1887 het woord 'Dyslexie' bedacht, en die Rudolf was een Duitser. 'Dyslexie' is dus ook niet Nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dat is mijns inziens speciaal gedaan om aan te geven of je eraan lijdt of niet... Kun je het lezen dan heb je het dus niet... Slim hé die woordenverzinners...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor dat is helemaal niet gemeen...
Iemand met een spraakgebrek 'toen balsemdezeme"laten zeggen is pas gemeen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand met dyslexie de gebruiksaanwijzing van een in China gemaakt electrisch apperaat en daardoor slecht vertaald, laten voorlezen , dat is pas sadistisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het in dit geval niet veel uitmaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die dyslexie hebben zijn niet blind voor woorden, ze draaien echter vaak letters om, dus in dat geval is woordblindheid nog een veel vervelender woord.

Quote van een dyslect aan wie deze vraag ook al talloze malen gesteld is (zie de bron)

Vroeger (na ja vroeger een x aantal jaar terug) is er eens iemand geweest die het heeft willen vertalen. en heeft er woordblind van gemaakt. Maar als je het woordblind eens
gaat bekijken en gaat ontleden (zeg maar). Dan staat er eigenlijk dat je blind bent voor woorden. dus dat je de woorden niet ziet.

Iemand met dyslexie ziet de woorden wel! Echt wel! We zijn niet blind!
Dus: Iemand met dyslexie is niet blind voor de woorden maar ze komen verkeerd binnen.

Ik (de webmaster van dyslexieweb) vind het zelf erg jammer dat dit soort misverstanden nog steets niet de wereld word uitgeholpen! maar jah daar doe je niks aan!!!!!

Ik hoop dat voor jou mijn zeer gewardeerde Dyslexieweb bezoekers nu een klein beetje duidelijk is dat het woord Woordblind nogal ongelukkig gekozen is!