Wat is de correcte vertaling van deze zin naar het Nederlands?

The particular encryption or hashing algorithm used by....

gaat specifiek om het woordje hashing

bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
rose
13 jaar geleden
Eigenlijk zou de vraag bij programmeren moeten staan...

Het beste antwoord

Het specifieke versleutelings- of hash-transformatie-algoritme, gebruikt door…

Hashing is het uit een hoeveelheid data berekenen van een voor die data specifieke hash-code die o.a. gebruikt kan worden om de authenticiteit van de data te 'garanderen'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hashing wordt o.a. ook door programmeurs gebruikt om de versleuteling te versterken.

Toegevoegd na 6 uur:
Als volgt:

Een hashing algoritme berekent van een hoeveelheid data (die uiteindelijk gewoon uit getallen bestaat) een getal, meestal een integer. Bij een volgende gelegenheid kan dan van data met hetzelfde algoritme opnieuw de hashcode worden uitgerekend. Als dat hetzelfde is als de eerste keer, is de kans (zeer) groot dat het om dezelfde data gaat.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jullie hebben het allemaal fout: Een hashfunctie is een functie in de informatica die invoer uit een breed domein van waarden omzet in een (meestal) kleiner bereik, meestal een deelverzameling van de gehele getallen. Het woord hash komt uit het Engels en betekent hier hakken.
rose
13 jaar geleden
Dat is een zeer slechte vertaling van: A hash function is any well-defined procedure or mathematical function that converts a large, possibly variable-sized amount of data into a small datum, usually a single integer that may serve as an index to an array. The values returned by a hash function are called hash values, hash codes, hash sums, checksums or simply hashes. Ik gebruik het soms bij encryptie in C#
rose
13 jaar geleden
We hebben het dus niet allemaal fout, Steve.

Andere antwoorden (3)

The particular encryption or hashing algorithm used by

Toegevoegd na 15 seconden:
De bijzondere encryptie of hashing-algoritme gebruikt door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit versleutelings algorythme gebruikt door...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit specifieke versleutelings- of indelings-algoritme, gebruikt door...

'To hash' is indelen in categorieën. B.v. de 'hashtag' in Twitter maakt groepen tweets herkenbaar als horende bij één onderwerp. Je zou het ook nog een 'groeperingalgoritme' kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar de betekenis van hashing in de zin van one-way hashing als authenticatiemethode, bijvoorbeeld bij pincodes, maar ook bij onlinetransacties is toch veel breder dan indeling alleen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij weet er waarschijnlijk meer van dan ik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Zou kunnen. Wat ik in het kort bedoel is dat er in dit geval misschien wel iets met hashtags bedoeld wordt, zoals ze op Twitter genoemd worden, maar dat het net zo goed over hashing kan gaan. Hashing is een methode om met een bepaalde mate van zekerheid te zeggen of iets nog origineel is of of iets klopt.
rose
13 jaar geleden
Het gebruik van hashing in de gevraagde zin heeft niets met hash-tags te maken. Hashing wordt o.a. door programmeurs gebruikt om de versleuteling te versterken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom reageerde ik ook, het leek me vreemd dat het in de context van de vraag iets met hashtags te maken had.