Kun je het verschil tussen het Vlaams en het Nederlands-Nederlands vergelijken met het verschil tussen het Brits- en het Amerikaans Engels?

Zo ja: waarom wel?
Zo nee: waarom niet en welk verschil tussen de twee talen is groter?

Toegevoegd na 16 minuten:
Na de reactie van MrTomaat: het gaat mij niet om de officiële spelling (al is dat ook goed als dat wel te beantwoorden is en wat er nu komt niet) maar het verschil in algemeen taalgebruik. Dus het verschil tussen een Vlaamse serie en een Nederlands-Nederlandse serie en het verschil tussen een Amerikaanse serie en een Britse serie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het verschil groter is tussen Engels(US) en Engels(UK), althans in officiële zin. Er zijn echte spellingverschillen die beschreven zijn. Belgen en Nederlanders moeten zich volgens mij allebei aan dezelfde spelling houden. Maar dat is vooral theoretisch. In de praktijk snap ik soms niks van wat een Belg zegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik had mij niet gerealiseerd dat er verschil zou zijn officieel en je hebt helemaal gelijk, het gaat mij inderdaad niet om de theorie die jij bedoelt maar om de praktijk!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom typ je: Nederlands-Nederlands? naar mijn weten is Nederlands..sowieso Nederlands..toch? Ikzelf denk dat het verschil met Vlaams en Nederlands meer zit in de opbouw van de zin (andere manier van een zin zeggen) en dat dit bij Amerikaans en Engels meer de woorden zijn, die anders zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De Vlamingen zullen zeggen dat zij OOK Nederlands spreken Ytje, lijkt mij duidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nja, zullen zeggen en kunnen zeggen is een verschil. Vlamingen spreken vlaams.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmm ik geloof niet dat ik de kennis heb om het beste antwoord te kiezen op deze vraag....

Antwoorden (3)

Nee, ik denk dat je de verschillen en overeenkomsten tussen deze talen niet echt met elkaar kunt vergelijken.
Als we spreken over het verschil tussen Brits-Engels en VS-Engels hebben we het over de ontwikkeling van een taal op twee van elkaar afgezonderde gebieden. Deze twee landen hebben de laatste paar eeuwen afzonderlijk van elkaar nieuwe taalontwikkelingen vastgelegd. Hierdoor zijn beide taalvariëteiten op sommige gebieden moderner en op andere gebieden ouderwetser dan de ander (zoals al eerder in de reacties opgemerkt: ook in spelling). Toch verstaan Britten en Amerikanen elkaar over het algemeen zonder problemen en hoeven tv-series niet ondertitelt te worden. In beide landen zijn dialecten maar over het algemeen wijken deze dialecten relatief weinig af van de standaard taal van de landen.

Het Vlaam Nederlands is aan de zelfde regels gebonden als het 'Nederlands- Nederlands' en officiele taalontwikkelingen gelden dus voor beide landen. Echter, in de praktijk zijn er in uitspraak en taalgebruik veel grotere verschillen tussen onze dialecten waardoor we vaak meer moeite hebben elkaar te begrijpen.
In Nederland spreken de meeste mensen iets wat redelijk dicht tegen het ABN aan zit, op een enkele uitzondering in (b.v.) Limburg of Groningen na. In Vlaanderen spelen dialecten een veel grotere rol, relatief weinig Vlamingen spreken zonder dialect. Vandaar ook dat een serie als 'Flikken' in Nederland ondertitelt wordt (hoewel dit nog redelijk verstaanbaar 'Vlaams' is)
Ik heb zelf een opleiding gedaan in Belgie met klasgenoten uit alle uithoeken van Vlaanderen en ik kan je verzekeren dat het wel even duurt voor je een Oost-Vlaming verstaat, en ook plat-Antwerps is even wennen.

Wat natuurlijk een groot verschil maakt t.o.v. dialecten is de geografische liggen van een land. De V.S. en Groot Brittanie hebben weinig taalinvloeden van buiten af, terwijl wij dat wel hebben (Frans en Duits). Iets anders dat nog mee speelt is dat de V.S. nog relatief jong is en er dus nog maar weinig taalontwikkeling heeft plaatsgevonden en deze zowiezo heel anders verlopen is dan in landen met een langere geschiedenis.

Samenvattend: Amerikaans-Engels en Brits-Engels verschillen officieel meer van elkaar dan Vlaams-Nederlands en 'Nederlands'-Nederlands, in de praktijk blijkt echter vaak het tegendeel.

Toegevoegd na 38 minuten:
klein detail:Oost-Vlaming moest West-Vlaming zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voordat nog iemand mij een thumb down geeft alleen maar omdat hij/zij 'van mening' is dat het 'ja 'moet zijn, kijk even naar de feiten die ik neerleg en lees de links even door (vooral eerste link vindt je duidelijk uitgelegd dat het verschil tussen nederlands en vlaams zich niet beperkt tot 'enkele andere woorden' )
Ik geef toe dat of het antwoord 'ja' of 'nee' moet zijn een kwestie van mening is maar ik geloof dat ik mijn mening aardig met feiten onderbouwd heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is nogal een uitgebreide uitleg op wikipedia maar als je het eerste stukje onder de kop 'situatie in nederland ' en vooral die onder 'situatie in Belgie' leest staat daar wat uitleg over het gebruik van Standaard Nederlands en dialecten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Het Amerikaans Engels (het woord zegt het al) is juist ontleend vanuit het Engels. Engeland bestond ook veel eerder. Dat daardoor de Engelse taal gaat veranderen (zeker vanwege de afstand is evident). Kijk ook eens naar Jamaica, Malta, Australie. Dat laatste land is al helemaal geen oorspronkelijke taal, maar is meegenomen door gevangenen destijds. Hoewel Engeland en Amerika meer verschillende woorden hebben/gebruiken, de basis is en blijft Engels. Dat geldt hier ook. Het Vlaams is ontleend vanuit het Nederlands wat ook geldt voor Bahasa Indonesia met het Maleis. Ik kijk vooral naar de oorsprong. De rest is gekopieerd. Ander verhaal is het Duits met het Nederlands dat natuurlijk ook heel veel verwanten heeft maar ieder een eigen taal heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 ja het Amerikaans-Engels is ontleend aan het Engels. De taalontwikkelingen zijn minimaal omdat Amerika nog jong is. Echter, de verschillen díe er zijn zijn OFFICIEEL. 2 Neen, Vlaams is niet ontleend aan Nederlands. Officieel is de taal in Vlaanderen Nederlands met dezelfde regels als bij ons (dus "zegden"is ook in Vlaanderen incorrect). In de praktijk echter wordt dit nauwelijks gesproken. De dialecten die gesproken worden zijn niet 'ontleend' aan het Nederlands, hun oorsprong is veel ouder dan het moderne Nederlands. Misschien nog beter gezegd: bij het Engels staat er 1 taal aan de basis, die heel ietsje veranderd is in Amerika maar nogaltijd voor Britten goed te verstaan is.
Bij het Nederlands hebben we te maken met een eeuwenlange ontwikkeling van verschillende streektalen waar opeens 1 'officiele' taal uit ontstaat, die inmiddels (door omstandigheden uitgelegd in link 1) in Nederland de overhand genomen heeft, echter niet in Vlaanderen. gevolg: Nederlanders hebben bij veel Vlamingen moeite hun dialect te begrijpen. Ik persoonlijk zie een groot verschil hierin.
Wel degelijk ja. Zoals dat ook is bij Maleisie en Indonesie. De hoofdtaal is hetzelfde, maar beiden landen gebruiken ook andere woorden. Dat is in het Vlaams niet anders. Ook zij en wij gebruiken andere woorden. Bijvoorbeeld afstappen (uitstappen trein) of zegden (zeiden). In het Engels heb je precies hetzelfde. Subway of metro. Dus jouw vraag kan met ja beantwoord worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neen.

Het echte Vlaams is eigenlijk het oud Nederlands, dit is nog maar weinig te horen als alleen in de provincies Oost en West Vlaanderen, hier zitten ook een aantal Franse klanken in.

Het Nederlands is geëvolueerd door de opname van onder andere de straattaal.

Zowel het Engels dat in Amerika als wat in Engeland gesproken wordt wijzigen in grondbeginsel en klanken weinig.

Het Amerikaans Engels is ontstaan tijdens de onafhankelijkheidsstrijd om aan te geven dat ze afwijken van de Engelse overheersing.