Waarom worden in het Nederlandse alfabeth de Q, de X en de Y niet gewoon afgeschaft?

In alfabetten van andere landen zijn ze misschien nuttig, maar in het Nederlands zijn maar weinig woorden waarin we ze gebruiken. Voor de klank hebben we ze niet nodig. De Q kan makkelijk vervangen worden door KW of K. De X kunnen we vervangen door KS en de Y door IJ of IE. We mogen toch ons eigen afabeth hebben en zijn toch niet afhankelijk van het QUERTY toetsenbord? In scandinavische landen gebruiken ze bijvoorbeeld heel andere letters. Waarom wij niet? Het zou bijvoorbeeld nuttiger zijn om voor de NG een aparte letter te bedenken, want dat is echt een andere klank.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje meer fonetisch bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom alleen een nieuwe letter voor de NG? Waarom ook niet een letter voor de UI, de OE, de EU, de OU, de AU, de EI, de IJ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed idee. Voor de au en de ou kun je trouwens wel dezelfde letter kiezen; die klinken toch hetzelfde. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de ij en de ei. Het zou het allemaal een stuk gemakkelijker maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Chinees zijn trouwens recent een aantal karakters afgeschaft waardoor de naam van sommige mensen niet meer kon bestaan. Die namen werden veranderd.

Het beste antwoord

Ik heb vroeger zelf ook altijd zitten denken over een fonetische taal zonder "klinkerdief", C, Q, X en Y.

Maar daar had nederland simpelweg een paarhonderd jaar geleden mee moeten komen.
Er zijn wel talen die bepaalde letters niet in hun alfabet hebben, zoals Esperanto.

Als ik nuu dingun in mijn vroegur zelfbudagte taal zet moet je bijnaa hardop leezun om het te kunnun bugrijpun.

Suukses! ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Het voordeel van zo'n taaltje is dat iemand na groep 3 bijna geen taallessen meer nodig heeft. Aan de ene kant zou dit "fooneeties" (wat ook in de seventies in mindere vorm erg populair was, denk maar aan het Simplisties verbond) maar aan de andere kant vind ik het ook prachtig om dingen met umlauts en 'overbodige' letters te schrijven, zelfs al is dat in de moderne spelling veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zeggeh.. jij heet zeker geen Quirijn, Yvonne of Xander?

Afschaffen van letters is gewoon onmogelijk.
Dan kan de H ook wel, want als je "allo" of "otel" of "oera" zegt, snapt men je ook wel.

De y is geen ij.
En de q? Dan krijg je "kjoe music" en "kuu koorts" enz. voegt toch niks toe?

En jij wil dus een letter voor de ng?
dus als in 'ding dong' zeg maar? Nee, heeft naar mijn idee geen nut. Voegt te weinig toe om er een gigantische verandering aan te wijden.

Ik denk dat Maxima dat niet gaat goedkeuren
en dat 't dus niet gaat gebeuren :-)

Voor Beatrix lijkt 't me ook niKS.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anders krijg je zo weinig punten bij scrabble :-) Onze taal wordt anders wel heel saai zonder deze exotisch letters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk.. >+1
Je bedoelt zoals in Laos; Daar kan niemand de "r " uitspreken en is deze officieel uit het alfabet aldaar geschrapt.

Dit kun je alleen doen als een letter echt niet in een taal voorkomt en niemand deze uit kan spreken. Lijkt mij voor geen van deze letters hier in Nederland van toepassing.
En de fonetische versie is te streekgebonden om serieus te nemen.
Laten we het maar houden zoals het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je last van die letters dan?
Ik snap het probleem niet, maar uiteraard is het onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu juist zo trots dat ik moniQue heet met een Q!!!
en niet met een K,
dus sorry niet afschaffen...

btw, je hebt de w nu ook al afgeschaft??? ;)
tis nl een qWerty toetsenbord... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een verkrachting van de taal om letters eruit te halen. Want het is het begin van het einde. We beginnen dan namelijk aan het fonetisch schrijven. Je schrijft zoals je het hoort. En dat is het begin van het einde. Dan kunnen we de -d, -t, of -dt straks ook wel afschaffen, want niemand hoort het verschil toch? Of bijvoorbeeld de -ch, waarom zeggen we niet versgil in plaats van verschil.
De taal is iets waar je trots op mag zijn, en ik persoonlijk ken geen andere talen waar ook bepaalde woorden/letters niet logisch overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het vooral vreemd dat je de Q, de X en de Y kunt afschaffen, omdat je daarvoor in de plaats met twee andere letters ook af kan... En tegelijk een letter wilt introduceren voor de "ng"-klank. Hmm....

Er zijn wel meer mensen die vinden dat we te moeilijk schrijven hoor. Zo zijn er die uit overuiging "biologies" schrijven, in plaats van "biologisch", bijvoorbeeld. Doorgaans zijn deze mensen wat anargist"ies" van aard. En elk ding waar je je tegen kunt verzetten, is er één, niet?

Maar even terug naar het afschaffen van de Q, de X en de Y... Ja, die zouden we kunnen afschaffen. Hoewel ik soms een subtiel verschil denk te horen in de uitspraak, tussen bijvoorbeeld "Moniek" en "Monique".
Ik vind persoonlijk ook dat we ze om een andere reden niet moeten afschaffen. Waarom? Ik ben een sentimentele jurk als het om taal gaat.
We hebben die letters, omdat we woorden hebben overgenomen uit andere talen. Ze zijn stiekem onderdeel van de geschiedenis van onze taal. Uiteraard mag je verouderde zaken weggooien, maar soms zijn ze juist mooi om te bewaren.
En ik weet nog dat ik vroeger de "q" de mooiste letter vond in het hele alfabet. Van alledrie zou ik die zeker niet willen missen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij die letter gebruiken, en de Q klinkt anders dan de K. In Scandinavië hebben ze de alleen 'accenten' op de letters, net zoals dat je in Frankrijk veel vaker de êè enz tegenkomt en in Duitsland de ü. Dit heeft vaak meer te maken met een uitspraak dan dat het echt een 'zelfstandige' letter is.
Wij hebben in Nederland ook klanken die ze in andere landen niet hebben, bijvoorbeeld de sch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geinig idee. Het is vooral traditie denk ik. Ooit zal wel een taalcommissie vinden dat de taal aan de huidige tijd mag worden aangepast en misschien vinden ze het dan tijd om al die overbodige letters af te schaffen. Ze blijven leuk voor de link met het verleden (grieks, romeins, frans en dergelijke), de trots van onze beschaving.
Het klankverschil tussen Ievonne en Yvonne, Monique en Moniek lijkt me te verwaarlozen, maar voor de sentimentele waarde zal het wel schelen (je wil toch hetzelfde heten als de achter-grootmoeder waarnaar je vernoemd was). Al zijn namen ook aan mode onderhevig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist deze letters maken de nederlandse taal zo interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in de Nederlandse taal het Latijnse alfabet wordt gebruikt. In de Engelse taal ook. Dan zou je in Nederland niet zo maar een letter er uit kunnen gooien want dan zou je in een andere taal problemen krijgen want dan zouden de letters niet bekend zijn.

Als je de "X" en de "Y" wilt afschaffen krijg je volgens mij een hoop wiskundigen op je dak!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebben van die letters verhoogt de herkenbaarheid van woorden; je kunt daardoor sneller lezen.
In de zeventiger jaren is wel gepoogd om zo'n spellingsvereenvoudiging door te voeren, maar het bleek al snel dat veel woorden met dezelfde letters het lezen niet prettiger en zeker niet sneller maken; daarom is men daar weer vanaf gestapt.