waarom zeggen we bij getallen het getal dat na het eerste getal komt, bijvoorbeeld 27 eerst de 7 en dan de 2, zevenentwintig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.9K

Antwoorden (4)

Ik vind het ook een rotmanier sinds als iemand 27 zegt ik altijd denk ik is het 720 of 27? Maar denk dat mensen vroeger sneller cijfers achteraan vergeten en daarom deze eerst noemden en dat dit later overgenomen is door anderen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zullen we nooit weten, het is gewoon taalkundig ze gegroeid. Overigens zijn het Nederlands en het Duits de enige twee talen waar getallen op die manier - van achter naar voor - uitgesproken worden. In vrijwel alle andere talen is het ' twintig-en-zeven' .

Frappant is daarbij dat in Nederland en Duitsland ook beduidend meer rekenproblemen bij kinderen voorkomen. De verwarring door het omgekeerd uitspreken van de getallen schijnt daar wel degelijk mee te maken te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat OOIT ergens gelezen, maar ik zou echt niet meer weten waar. Als het in een oude Psychologie is geweest, dan zeker meer dan tien jaar geleden (want sindsdien stelt dat hele blad niks meer voor) dus het kan maar zo een ander boek of tijdschrift zijn geweest.
Kimath
13 jaar geleden
Ik vind die methode ook niks. Vooral bij telefoonnummers noteren vraag ik mensen altijd of ze de nummers 1 voor 1 willen zeggen, anders schrijf ik het verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Noors komen beide manieren voor. 27 kan daar worden uitgesproken als tjue sju (twintig-zeven) of als syv og tyve (zeven en twintig) (spelling klopt waarschijnlijk niet helemaal, is een beetje weggezakt.
De eerste manier komt wel vaker voor, en de tweede manier wordt nog vooral door oudere Noren gebruikt, maar in bepaalde gebieden nog wel vaker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hee....twee minnetjes maar liefst. Wat heb ik nou weer verkeerd gezegd ?
Ons getalsysteem komt uit de Arabische (eigenlijk Hindu-Arabische) wereld. Daar schrijven ze andersom, van rechts naar links. Hierbij wordt dus eerst de kleinste waarde geschreven. Bij 27, eerst de 7 en daarna de 2.

== Oorsprong ==
In onze gesproken taal gebruiken we de Arabische manier: De kleinste waarde, het minst significante getal, het eerst: ZEVENentwintig. Maar we gebruiken ook de Arabische schrijfwijze: Het minst significante getal rechts. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we door onze schrijfrichting eerst de grootste waarde schrijven: de 2.

== Uitzondering ==
Maar ... Dit gaat alleen op bij cijfers onder de honderd. Boven de honderd wordt het gesprokenen anders. Bij 127 zeggen we 100, 7 & 20 (honderdzevenentwintig). Hier treed dus een mix op tussen van-links-naar-rechts en van-rechts-naar-links. Dit is een voorbeeld van de schijnbare onlogica van taal.

== Indiaan / Eindiaan ==
Om hier wat dieper op in te gaan: Wanneer een groot getal op het einde wordt geschreven wordt dat 'Big-Endian' genoemd. De gesproken 27 is dus Big-Endian: de 20 het laatst. De geschreven 27 is Little-Endian: de 7 het laatst.

De term 'Endian' wordt gebruikt bij programmeren, maar stamt van een verhaal waar twee volksstammen ruzie met elkaar kregen over hoe je een gekookt eitje moet openmaken!
Wat dat met Endian te maken heeft verklap ik niet. Lees dat maar eens in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed! +
is uit het duits