Welke woorden dragen een verschillende betekenis in België en Nederland?

In een andere vraag dat ik gesteld heb hier, heb ik gesproken over een deftig gesprek. Ik ben er dan ook gouw achter gekomen dat 'deftig' in Nederland een negatieve bijklank heeft. Het zou duiden op het gebruik van moeilijke woorden en een vorm van minachting zijn. In België echter duid dit enkel op een goed gesprek. Kortom een gesprek dat verder gaat dan een formele begroeting. Ik vroeg me dan ook af of jullie nog van dergerlijke uitdrukkingen weten?

(een ander gekende is 'poepen' dit heeft in België de betekenis 'seksen')

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

'Lopen' betekent in het Vlaams 'rennen'. In een zwembad kun je tegenkomen: 'verboden te lopen'. Zeg niet tegen een Vlaming: 'dat zal ik even uitvogelen', want 'vogelen' betekent voor hem 'neuken'. Anderzijds kan een Vlaming tegen je zeggen: 'ik zal die fles even aftrekken', waarmee hij 'openmaken' bedoelt. Een Vlaming kan vragen: 'is het meegevallen?', waarmee hij alleen maar wil weten of je iets leuk of in orde hebt gevonden en niet bedoelt dat jij of hij iets naars verwachtte. 'Noemen' wordt door veel Vlamingen ook gebruikt voor 'heten', bv. 'hoe noemt hij?' 'Tussenkomen' kan in het Vlaams ook 'meebetalen' betekenen. Een 'zwaantje' is in het Vlaams een motoragent. 'Leraren' en 'lessen' kunnen ook betrekking hebben op de universiteit, waar Nederlandse studenten 'docenten' en 'colleges' zeggen. 'Prof' wordt voor elke docent gebruikt, niet alleen voor professoren. 'Doop' is het Vlaamse woord voor 'ontgroening'. 'Salon' is het Vlaamse woord voor 'bankstel'. 'Flik' is informeel Vlaams voor politie-agent. 'Middag' is voor een Vlaming 12.00 uur ('namiddag' is het woord voor de periode van 12 uur tot 6 uur) 'Statie' wordt ook gebruikt voor 'station'. Zeg niet 'minister-president Leterme', want Leterme is de 'premier' van België. Daarnaast zijn er vijf (!) minister-presidenten (die nooit 'premier' worden genoemd): van het Brusselse Gewest, het Waalse Gewest, de Waalse Gemeenschap, de Duitse Gemeenschap en van het Vlaamse Gewest/de Vlaamse Gemeenschap. 'Federaliseren' betekent in Vlaanderen decentraal of in de afzonderlijke landsdelen iets gaan regelen; met betrekking tot andere landen betekent het juist centraal of op nationaal niveau iets gaan regelen.

Pik. In het Nederlands een geslachtsorgaan, in het Vlaams een onschuldig snoepje. Toegevoegd na 25 minuten: Schoon. In het Nederlands zuiver (van goed gepoetst), in het Vlaams mooi (zoals in aantrekkelijk).

Een kleedje. In Nederland een vloerbedekking (of op tafel, kan ook nog), in België een jurk (heb ik me laten vertellen).

Botten. In Vlaanderen laarzen, in Nederland beenderen. Gesoldeerde botten (VL) - Laarzen in de uitverkoop (NL). Tas. In Vlaanderen kopje, in Nederland hand- of schoudertas. Doorgaan. In Vlaanderen weggaan, vertrekken, in Nederland "niet stoppen", verdergaan. Toegevoegd na 1 minuut: Billen. In Vlaanderen dijen, bovenbenen, in Nederland achterwerk. Poep. In Vlaanderen achterwerk, in Nederland uitwerpselen.

Nog een oaar voorbeelden: op kot betekent op kamers kostelijk betekent duur

Vol zitten. In het nederlands heb je dan (te) veel gegeten. In Belgie ben je zwanger.

Ik woon 3 km. van de Belgisch de grens af en de misverstanden zijn soms hilarisch; tieten = kippen vers = jong (tegen een pasgeboren baby zeggen ze een vers kindje) mikken = broden vogelpik = darten vallende sterren = flitspalen spriet = ritssluiting 'n valling = verkoudheid klappen = praten of roddelen peuk = schakelpook kloten = houtskool Toegevoegd na 19 minuten: o ja, natuurlijk ook nog; plakkers = klittenband 'n boks = klap op je gezicht

Er zijn er al veel genoemd, weet alleen deze nog: pil (V) - batterij (NL)

Bougie= kaars (vlaams) = vonkenmaker in verbrandingsmotor (nl) Vlieger= vliegtuig (vlaams) = voorwerp aan een lang touw dat je in de lucht kunt laten zweven als er wind is (nl)

Kozijn- in Vlaanderen een neef, in Nederland het raamwerk waar ruiten in zitten.

Solderen. In Nederland solderen we metalen dingetjes aan elkaar. In België spreken ze van gesoldeerde damesbroekjes (en dan gaat het over afgeprijsde slipjes).

Of het een algemeen verschil is tussen Nederland en België weet ik niet, maar ik ken een Belgische band, en die zeggen aan het begin van een dans altijd 'we vertrekken', waar wij iets zouden zeggen als 'de dans gaat beginnen'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100