Wie kent meer van deze 'spreekwoorden'?

als er één schaap over de dam is, zal het hek wel open staan...

Weet jij het antwoord?

/2500

vrij veilig, doe een appel.

Beter één vogel in de hand, dan de lucht van tien

Als het regent in mei, is april voorbij.

Wie het laatst lacht begrijpt meestal de clou niet...

De aandeelhouder wint

Je maakt mij niet dood met een blije mus

Liever l*llen over je fiets dan fietsen over je l*l.

* Je bent wild en je jongt wat o (Je bent jong en je wilt wat) * Wie zijn billen brandt moet blij zijn dat hij niet andersom stond o (Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten) * Beter één vogel in de hand, dan de lucht van tien o (Beter één vogel in de hand dan tien in de lucht) * Beter éen vogel in de hand dan helemaal geen hand o (Beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht) * Je moet een gegeven paard niet in de bek zeiken o (Je moet een gegeven paard niet in de mond kijken) * Dat is er met de paplepel ingeslagen o (Dat is er met de paplepel ingegoten) * We gaan er voor de volle 50% tegenaan o (Ergens voor de volle 100% tegenaan gaan) * Je maakt mij niet dood met een blije mus o (Iemand blij maken met een dode mus) * Ze sturen je van de wal naar het kastje. o (Je valt tussen wal en schip / Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd) * Ik vertrouw je als een blindganger o (Ik vertrouw je blind) * De beste stuurlui staan aan de wallen o (De beste stuurlui staan aan wal) * We moeten de koe bij de uiers vatten o (De koe bij de horens vatten) * Eerst de kat uit de boom zeiken o (De kat uit de boom kijken) * Pak je borst maar vast o (Maak je borst maar nat) * De aandeelhouder wint o (De aanhouder wint)

Door de zure crisis heen appelen

- Een spreekwoord is een waar woord. - Spreken is zilver, zwijgen is goud. - Spreek wat waar is, drink wat klaar is, eet wat gaar is. - Het moet een spreker zijn, die de zwijger overtreft. - Al doende leert men.

Als de kat van huis is, pakken de muizen elkaar op tafel (haha, sorry)

Haastige spoed is beter dan te laat komen.

Ik heb wallen onder mijn ballen

Dit zijn geen spreekwoorden. Dit zijn "semi-leuke" variaties op spreekwoorden.

hoge honden vangen veel wind en blaffende bomen bijten niet.

kijk maar eens op de site van Vereniging ter behoud van het Nietszeggende Spreekwoord Motto: Wij zijn pas tevree, met een Nietszeggend Spreekwoord op elke plee

Bronnen:
http://home.iae.nl/users/verriet/ferry/vns...

Wie de schoen past, lik me de reet