Wat is de juiste schrijfwijze voor de afkortingen van rangtelwoorden?

Ik vind deze schrijfwijze het meest logisch: 1ste, 2de etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
En is een van de twee het meest gepast?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Zowel 1ste, 2de 3de etc. als 1e 2e 3e etc. is goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
Welke van de twee het meest wordt gebruikt in de Nederlandse taal zou een onderzoek moeten aantonen, wat naar mijn weten nog niet is gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Durf ik niet te zeggen. Denk dat dit meer bij je gevoel ligt dan iets anders. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar 1e, met name als de e een superscript is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag wel. Het achtervoegsel -e, -de of -ste wordt vaak in superscript geschreven (1e, 8ste). Dat mag, maar het is niet makkelijker of duidelijker.
Amadea
12 jaar geleden
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/gebeurt-gebeurd