''Zo heb ik het ook getypt, niets veranderd.'' Klopt deze zin?

Ik ben al de hele tijd in discussie met een bepaald persoon, naar mijn mening is het ''veranderd'' in deze zin, en naar zijn mening is het ''verandert'' in deze zin.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
40.6K

Antwoorden (7)

Volgens mij moet het zo zijn

Zo heb ik ook getypt; niets veranderd.

Of niet?
Ik doe maar een gok hoor...
Want die haakjes die jij gebruikt hebt aan het einde zijn overbodig.
Het volgende deel van de zin kan je volgens mij namelijk aangeven met ;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan beide, maar ze hebben wel heel verschillende betekenissen. Met een D wil zeggen, dat JIJ er niets aan veranderd hebt en met een T, dat alles hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt eraan: bedoel je het in de zin van 'er is niets veranderd' dan een d. Bedoel je ermee 'niets zal hierdoor veranderen dan is het met een t. Dus bedoel je in de toekomst of verleden tijd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan hoe je het interpreteert. Als je bedoelt: zo heb ik het getypt, en er is niet veranderd, dan is het correct. Je kunt ook zeggen: Zo heb ik het getypt, maar niets verandert, m.a.w het blijft zo, er gaat niets veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de zin langer maken, want er zijn woorden niet gebruikt, en dat hoeft ook niet, maar als je de zin langer maakt dan kom je er vanzelf uit b.v.
Zo heb ik het ook getypt, ik heb er niets aan veranderd, dan is veranderd een voltooid deelwoord dus met een d.
of
Zo heb ik het ook getypt, niets verandert daardoor. dan is het een zelfstandig naamwoord en dan is verandert met een t, snappie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft een werkwoord, maar wordt tegenwoordige tijd. 'Verandering' is het zelfstandig naamwoord. Verder klopt je uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niets verandert daardoor, verandert is dan een werkwoord
Kan allebei, want het ligt er maar net aan wat je bedoelt.

Als je bedoelt: "niets IS veranderd"
dan moet het inderdaad met een d.

Als je bedoelt: "er verandert niets"
dan moet het inderdaad met een t.

als je de werkwoorden verandert in een ander werkwoord, bijvoorbeeld smurfen.

Dan kan je zeggen:
"Zo heb ik het ook getypt, niets gesmurft"
of
"Zo heb ik het ook getypt, niets smurft"

Dat komt doordat het werkwoord "veranderen" als voltooid deelwoord "veranderd" heeft en als persoonsvorm (1e persoon enkelvoud) verandert.

Vermoedelijk bedoel jij met de zin:
"ik heb het ook zo (over)getypt, en heb niets veranderd."
dan is dat inderdaad met een d.

Als het werkwoord "veranderen" gaat over iets uit de tektst, bijvoorbeeld het weerbericht, dat alsmaar niet verandert, ja, dán kan het met een t zijn:

"zo heb ik het ook getypt. het weerbericht verandert niet."

Maar ik vermoed dat jij bedoelt: ik HEB niets veranderd.
en ja, dan is het met een d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is met een D. Lees vooral de bron maar even door daar staat het namelijk precies in vermeldt.

Dit kun je vooral opmaken uit deze zin: Een stuk wijzer en milder geworden, kortom: erg ten goede veranderd keerde ze terug naar haar geboorteplaats.

Toegevoegd na 1 uur:
vermeld dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar staat het in vermeldt?
Daar staat het in vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slip of the tongue