Werd een peer ooit "peder" genoemd?

"Leer" wordt ook wel "leder" genoemd: "een leren schoen" en "een lederen schoen" zijn beide mogelijk.

"Weer" wordt ook wel "weder" genoemd. Dit geldt voor het weer (als in: het is vandaag mooi weer), zo kun je bijvoorbeeld "onweder" zeggen, al klinkt dat wat ouderwets. Het geldt ook voor "weer" in de zin van "opnieuw, nogmaals"; denk bijvoorbeeld aan "alweder", of: "hij keert weder".

"Teer" (in de zin van: lieflijk, of: fragiel) wordt ook wel "teder" genoemd: "een teer plantje", of "een tedere liefkozing".

Werd een peer vroeger ooit "peder" genoemd? Al dan niet in samenstellingen, zoals bijvoorbeeld "pederboom"?

Toegevoegd na 2 uur:

Ook "veer" en "veder" is een voorbeeld.

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Nee. Volgens www.etymologiebank.nl wordt de vrucht in 1240 voor het eerst genoemd als 'pere', wat weer was afgeleid van het Vulgair Latijnse 'pira'. Het woord 'peder' is nooit gebruikt om een peer aan te duiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus,

Andere antwoorden (2)

Nee. Wel ‘perelaar’.
Het woord peer stamt uit het Latijn, pirum maar dan het meervoud ervan: pira.

Weer en leer zijn door het wegvallen van de intervocalische -d- ontstaan uit de oudere woorden weder en leder.

Toegevoegd na 4 uur:
Ook veer is ontstaan door wegval van de intervocalische -d- uit het Middelnederlandse vedere.

Toegevoegd na 4 uur:
Zie ook http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=MNW&id=42345&lemmodern=peer
In het Middelnederlands sprak men van 'pere' of 'pare'. Daarna kwamen de varianten 'paer'en 'peer'.

De Nederlandse bevolking heeft nóóit peder gezegd. Alleen is het kennelijk een keer door een cabaretier gebruikt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus Op de website van de etymologiebank wordt nergens het woord "peder" vermeld.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/peer1 http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/635777/2002/08/10/Peer-je-bent-een-leugenaar.dhtml
Ja, ooit werd peder gebruikt i.p.v. peer en ik heb geen reden om aan de betrouwbaarheid van mijn bron te twijfelen. Hij deed immers het nationale dictee de laatste keer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank u zeder!
Amadea
10 jaar geleden
Als een cabaretier een leuke tekst bedenkt is dat toch geen bewijs van etymologische correctheid?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gevonden! +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is inderdaad geen bron voor het aantonen dat het begrip "peder" de voorganger is van het woord "peer". Het is gewoon een leuk stukje cabarateske ongein van Koot&Bie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Erg leuk gevonden!