'Je bent gedoemd om vrij te zijn' Is dat een paradox?

je MOET namelijk VRIJ ZIJN. vrij zijn heeft natuurlijk alles behalve te maken met iets 'moeten' of 'gedoemd' tot iets zijn? Wat voor stijlfiguur is dit? Paradox?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (10)

Ik zou dit niet echt een paradox noemen, "Je moet vrij zijn" vind ik dan beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je MOET niet vrij zijn.
Gebonden zijn kan een keuze zijn die je uit vrije wil maakt.
Echt vrij is niemand er is altijd wel een restrictie aan vrijheid.
"gedoemd" om vrij te zijn beslaat maar 1 stukje waar je vrij van MOET zijn en bevat niet het hele vrij zijn.

"Freedom is just another word for nothing left to lose" *
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh poca, zie je Janis voor je, hoe ze het zingt..
Maar aan vrijheid is geen restrictie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ harmonika; Aan vrijheid zelf niet maar er is altijd wel een restrictie die die vrijheid nooit totaal maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, is het dan wel vrijheid.... Of is het net als met een kunstwerk, dat net dat beetje imperfectie bijdraagt aan de schoonheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ harmonika;
Vrijheid is een vreemd iets wat voor de 1 vrijheid is is voor een ander benauwend (beangstigend).
Misschien hoeft het ook niet perfect te zijn als het maar in de buurt komt. Maar dat zullen we in Nederland nooit meer meemaken met alle regeltjes. Democratie is een dictatuur van de meerderheid (zit in mijn spreukenfase denk ik ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@poca, ik ben het wel met je eens wat Nederland betreft. Ik hoop wel dat ik zelf Vrijheid innerlijk verover, want dat is eigenlijk waar het voor mij om gaat. ben ik gedoemd tot vrijheid :) ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ harmonika; Innerlijke vrijheid is wel haalbaar (alhoewel dat ook een stukje egoisme met zich meebrengt) Succes op je pad naar die vrijheid en laat je niet gevangen nemen. Pfff nog filosofisch ook ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vlgs mij weet jij er meer van...;) dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is toch uit 'between the lines'?
over vrijheid gesproken: wel tussen de lijnen blijven (op de snelweg).
Vrij zijn betekend ook (andere) verantwoordelijkheden hebben. Niet iedereen is daar zo blij mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vrijheid is verantwoordelijkheid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrij zijn betekent ... met een t dus.
Binnen de existentialistische filosofie, waar deze uitspraak zijn oorsprong vindt, is dit geen paradox. Ieder mens is gedwongen om vrij te zijn en moet voortdurend keuzes maken, al kun je ervoor kiezen slaaf te zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
En wie verwoordde dat mooier dan Charles Bukowski in Laughing Heart:
http://www.youtube.com/watch?v=va1t6a0zCkQ&feature=player_embedded

Toegevoegd na 2 uur:
De uitspraak komt van Jean-Paul Sartre: "L’homme est condamné à être libre." De mens moet voortdurend keuze na keuze maken en zelf zijn bestaan vorm en zin geven in een in wezen absurde wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De juiste context +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een verrassing om bij Tom Waits uit te komen. Nog een plusje :-)
Ik denk dat het meer refereert aan de periode van na 18 maanden. Dan ontdekt een mensje, dat hij een eigen persoon is. De innige band met zijn moeder wordt nu ook emotioneel losser.
Het kan ook niet anders, je bent van de volgende generatie en er zit niets anders op, dan op een gegeven moment je eigen keuzes te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mais non, het is een fameuze uitspraak van Sartre "L'homme est condamné à être libre." De mens moet keuze na keuze maken en zelf zijn bestaan vorm en zin geven.
Dit heet een:

"contradictio in terminis"

Toelichting Wikipedia:

"Van een contradictio in terminis (Latijn voor "tegenspraak in termen") spreekt men als uit een bepaalde verbinding tussen woorden al kan worden afgeleid dat zoiets onmogelijk is".
13 jaar geleden
Cassie , het is 'n leuke , intelligente paradox . Niets bezittend is er ook een. Paradoxen hebben wel iets. Ze maken het gesprek dikwijls levendig. Je gesprekspartner gaat even rechtop zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of: er staat niemand in de rij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dirk , dat is 'n hele goeie ! Dank je wel voor je reactie.
Een echte paradox is iets waarvan we de tegenstrijdigheid niet doorgronden. Hoe je het ook bekijkt, het blijft paradoxaal.
De meeste paradoxen doorstaan deze test niet. De natuur kent nu eenmaal geen paradoxen.

Paradoxen bestaan in het taallogisch begrip - de tegenstrijdigheid ontstaat door de woordkeuze. Goed beschouwd is het alleen maar een stijlmiddel, zoals rijm of een spreekwoord. Het is natuurlijk wel spits om een paradox te formuleren en als het leidt tot onderzoek, is dat natuurlijk uitstekend.
Het 'paradoxale' ontstaat door de combinatie: gedoemd én vrij. Dat geeft te denken.

Deze uitspraak is nu juist zeer goed te begrijpen in de zin van: je bent nu eenmaal vrij. Zoiets als je bent nu eenmaal een mens, je bent gedoemd een mens te zijn.

Meestal blokkeert een paradox het denken. Door te zeggen dat het een paradox is, hoef je er ook niet meer over te denken. Maar goed beschouwd zeg je dan: 'dit is iets wat ik niet begrijp'. Zo reageren mensen ook op deze uitspraak: ha ha, zie je wel, je kunt dus helemaal niet vrij zijn. Dat is slordig denkwerk omdat je de paradox (een stijlmiddel) als argument gebruikt.
Het is natuurlijk prima dat iemand een andere visie op vrijheid heeft maar dat volgt niet uit de zogenaamde paradox.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vind dit wel een paradox.

Een stijlfiguur waarbij gebruik wordt gemaakt van een (schijnbare) tegenstrijdigheid.
Het doel van de paradox is de lezer te verrassen en aan het denken te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit geen paradox. Gedoemd zijn is synoniem aan voorbestemd zijn. Voorbestemd is niet iets dat moet. Het geeft een toestand aan van wat nu niet is, maar wel wenselijk is.