Wat is het verschil tussen tikfouten en spelfouten?

Als je iets typt, zijn dat dan tikfouten, of spelfouten? Wat is het verschil??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
2.4K

Het beste antwoord

Tikfouten maak je alleen op een computer / typmachine / toetsenbord, en komen door het vaak te snel achter elkaar indrukken van net de verkeerde knopjes.

Spelfouten maak je ook met de pen op papier, zelfs als je heel langzaam schrijft. d- en t- fouten vallen daar veel onder, maar hier op GV krijgen we beslist interessantere voorbeelden van kanonnen van spelfouten.

Er is wel iets overlap ; zo kan je tiksnelheid in combinatie met 'schermblindheid' werkwoorden verkeerd laten spellen zonder dat het je meteen opvalt terwijl je het langzamer op papier wel goed gedaan zou hebben. Als de spellingchecker het woord an sich dan gewoon goedkeurt, ook al is de context fout, maakt het niet meteen duidelijk of het om een tik- of een spelfout gaat. Maar over het algemeen komen tikfouten van de manier van schrijven, en spelfouten door het gewoon niet altijd weten hoe je een woord schrijft.

Voorbeelden:

Tikfouten : vorobeeld, natwoord
Spelfouten : voorbeelt, antwoort
Overlap : Hij antwoord niet op mijn vraag. (wordt niet opgepikt door de spellingchecker).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een tik fout is als je bijvoorbeeld een f ipv een d schrijft, omdat je mis 'tikte'.

Een spelfout, is als je iets verkeerd schrijft, omdat je het niet beter weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor de simpele uitleg.
zie ook http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/typfout-spelfout-taalfout
Als ik zit te tikken op mijn computer tik ik hetzelfde woord steeds fout. (Daar is een woord voor maar ben vergeten hoe dat heet) Dat is dus een tikfout.
Spel ik vervolgens "ik loopt" dat is een spellingsfout.
Let maar eens op hoeveel mensen er Zoieso tikken, dus een spellingsfout maken.
Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een typefout wordt gemaakt door de vingers verkeerd op het toetsenbord te hebben, of een te snelle actie waardoor bijvoorbeeld twee letters verkeerd om komen te staan. Je weet hoe je de woorden moet schrijven, maar voert het verkeerd uit.
Een spelfout houdt in dat je niet goed weet hoe iets geschreven moet worden, en daardoor verkeerd getypt wordt. Dat heeft dus een andere oorzaak.

Toegevoegd na 2 uur:
en daardoor = en het daardoor

P.s. Zou de min-uitdeler willen uitleggen wat de reden was om die min in te drukken?
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ol esd jry mory/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, Amadea ; er is gewoon weer een clubje opstandige pubers lekker bezig., Ik heb er maar liefst TWEE en zou met de beste wil van de wereld niet kunnen bedenken waarom.......
Een tikfout maak je door een verkeerde aanslag op een toetsenbord, Een taalfout kan gemaakt worden door onvoldoende kennis van de taal....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Typfout, spelfout, taalfout
Wat is het verschil tussen typfouten, spelfouten en taalfouten?

Typfouten, spelfouten en taalfouten zijn drie soorten fouten die in teksten kunnen voorkomen. Vaak worden deze termen door elkaar gebruikt, maar eigenlijk gaat het om drie verschillende soorten fouten.
Typfouten

Typfouten (ook wel tikfouten) zijn foutjes die per ongeluk gemaakt worden tijdens het typen van een tekst. Voorbeelden zijn: vna in plaats van van en excaleren in plaats van escaleren. De spellingcontrole herkent dit soort fouten over het algemeen goed.
Spelfouten

Spelfouten hebben een andere oorsprong; dit zijn 'overtredingen' van de spellingregels: management assistent in plaats van managementassistent of onmiddelijk in plaats van onmiddellijk. Hoewel ook deze fouten veelal onbewust worden gemaakt, is er toch een verschil met typfouten. Wie vna typte, weet heus wel dat het van moet zijn, maar lette even niet op. Een fout als management assistent is van een andere orde: het is heel goed mogelijk dat de schrijver inderdaad niet weet dat dit eigenlijk aaneen moet worden geschreven. Als iemand dat wel weet, maar toch een keer per ongeluk de spatie typt, is het een typfout. In de praktijk is niet altijd duidelijk welk van de twee aan de orde is.
Taalfouten

Taalfouten zijn weer van een andere orde. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om verkeerd gebruikte woorden, of grammaticale fouten. Voorbeelden zijn: 'Het meisje die daar loopt, ken ik niet' (die moet dat zijn), 'Ze verhuist omdat ze heeft een nieuwe baan' (verkeerde woordvolgorde), 'Mag ik even interveniëren?' (bij het onderbreken van een rustig gesprek – hier is interrumperen bedoeld) of 'Hier zet men koffie en over' (dit is een foutieve samentrekking)."

http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/typfout-spelfout-taalfout