Hoe heet het type vragen van "wat was eerder de kip of het ei" en "welke kleur heeft een kameleon in een kamer vol spiegels"?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
6.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een goeie vraag?
Cryofiel
11 jaar geleden
De eerste vraag is experimenteel opgelost. Het antwoord is dat de kip er elf uur eerder was dan het ei. Zie
http://www.improbable.com/airchives/paperair/volume9/v9i4/chicken_egg.html . De tweede vraag is dierenmishandeling. Net zo erg als een struisvogel op een betonnen vloer zetten en hem dan flink laten schrikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afgezaagde vragen zijn dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha!
Een hele goeie Cryo! Maar in evolutionaire zin, is het overduidelijk dat de kip eerder was dan het ei, als wij de aanname maken dat je met "ei" bedoelt een kippenei. Zie hieronder:
- De laatste voorouder van de huidige kip was geen kip, en het ei waaruit de kip kwam was ook geen kippenei, dus tot dat moment was er nog steeds geen kip of kippenei geweest.
- Een dier dat geen kip is, kan ook geen kippenei leggen. Het legt eieren, maar géén kippeneieren.
- De laatste voorouder van de huidige kip heeft op een gegeven moment een ei gelegd waarin de embryo zich bevond van een gemuteerde individu die gelijk was aan de huidige kip, en dus "kip" genaamd mocht worden. Maar het ei waarin de eerste kip zich bevond was nog steeds geen "kippenei"!
- De eerste kip kwam uit het ei van de voorouder van de kip, en pas toen zij volgroeid was en haar eerste ei legde, was er sprake van het allereerste "kippenei". Dus de eerste kip was eerst, en die kon het eerste kippenei leggen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Viridi
Zeer scherp van je, maar het blijft een kwestie van definities.
Zoals je ongetwijfeld weet, een deel van het ei (niet het gehele ei, maar alleen een deel van de vliezen en de schaal) is op DNA niveau rechtstreeks afkomstig van de moeder, en de toekomstige kip (embryo of ei in wetenschappelijke terminologie, inderdaad) is een nieuw, uniek individu, binnen het ei. En nogmaals, met dat laatste "ei" bedoel ik het geheel: embryo, vliezen en schaal.
Ik ga dus er van uit dat een kippenei is een ei dat door een kippen gelegd is, dus in de zin van "een ei van kip", en niet dat een kippenei een ei is waaruit een kip komt. Vandaar dat ik veronderstel dat pas op het moment dat de allereerste kip uit een ei kwam (niet afkomstig van een kip, dus geen kippenei) was het überhaupt mogelijk dat een echt kippenei gelegd werd. Als je de definitie van ei wil verruimen, dan is het duidelijk dat het ei inderdaad eerder was. Immers, de dinosauriërs legden ook eieren. Dus het blijft een leuke vraag!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het nog duidelijker te maken: wij spreken steeds over een kippenei, terwijl een ei uit de winkel niet bevrucht is. Er komt helemaal geen kip uit dat ei, maar wij zeggen dat het een kippenei is, omdat het door een kip gelegd is. Dus het is niet wat er uit het ui komt, maar wie het ei gelegd heeft, wat bepaalt wat voor ei het is.
Ook je voorbeeld van een kalkoenenembryo in een kippenei illustreert dat heel mooi. Je zou dan een kalkoen krijgen uit een kippenei!
rose
11 jaar geleden
En aangezien kameleons zich niet echt aan hun omgeving aanpassen...

Het beste antwoord

- In het jargon van Goeie Vraag zijn dat lijstjesvragen: http://www.radiopeejenland.nl/effe_lache_10.htm
- Op een bepaalde website waar ze verzameld zijn worden het levensvragen genoemd, maar dat moet je dan wel erg figuurlijk zien: http://www.lachmee.nl/Teksten/tekst%20levensvragen.htm
- Je zou het ook trolvragen kunnen noemen. Want op elke vragensite komt die onzin op een gegeven moment wéér voorbij. Iemand verveelt zich kennelijk, en gaat ermee treiteren. Ze zijn dan bedoeld om te trollen, want het zijn geen kennisvragen waar een wetenschappelijk antwoord op kan worden gegeven.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal bedankt voor het antwoord :)

Andere antwoorden (4)

Doordenkertjes, kun je zeggen. Maar ik zou eerder gaan voor filosofische of levensvragen. Niet dat een kameleon in een spiegel een levensvraag is, maar het idee 'wat was er eerder?' misschien toch wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een retorische vraag, zou ik denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, helaas. Dat is iets anders. Geen -
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Retorische vraag betekent iets vragen waar je het antwoord al van weet. Als iemand vraagt, u weet welke kleuren onze vlag heeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou, een retorische vraag kan dat betekenen, ja, maar betekent dat je er überhaupt geen antwoord op verwacht/ nodig vindt, dat is retorisch!
amc
11 jaar geleden
Dit is inderdaad een retorische vraag. Een vraag die (vanwege het effect) uiterlijk de vorm van een vraag heeft maar geen echte vraag is.
het antwoord hoeft namelijk niet gegeven worden. "Wat was er eerder, de kip of het ei' ? De vraag verwijst naar de oorzaak in de natuur; uit een kip komt een ei, uit het ei komt een kip en uit de kip .....enz. In zo'n zin is niet aan te geven waar het beginpunt van de hele keten ligt.
Het is dus meer een beschrijvende uitdrukking. Indien je echter vraagt; "Waar moet je beginnen, bij de kip of het ei"? Dan krijg je een normatieve benadering en is het probleem niet langer theoretisch.( "Waar ligt het begin"?) maar krijgt een praktische toepassing, waardoor je wordt gevraagd dit te onderzoeken en in praktijk te brengen.
je kan dit op meerdere manieren bekijken:

logica: Cath-22, zonder de ene kan het andere niet.
beschrijvend: retorisch, op zoek naar het beginpunt.
normatief: waar moet je beginnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de vraag- en antwoordrubriek van de lokale krant (lezer stuurt vraag in, redactie probeert deze te beantwoorden en publiceert het resultaat) zijn deze vragen ook een tijdje gepubliceerd geworden. Overigens zonder antwoord, dus de lezer kon zijn eigen fantasie erop loslaten om dat zelf te bedenken. De redactie noemde dit "kamikazevragen". Nog een paar goede en ludieke voorbeelden:

- Als een boom in een bos omvalt, en er is niemand in de buurt als getuige, maakt die boom dan geluid?

- Als maïsolie van mais komt en olijfolie van olijven, hoe zit het dan met baby-olie?

- Welke kleur krijgt een smurf als je zijn keel dichtknijpt?

- Wat voelt een vlinder in zijn buik als hij verliefd is?