Vaderland, geboorteland of geboortegrond duiden in het algemeen het land aan waarin men geboren is.

Moederland is het land vanwaar kolonieën of volksplantingen zijn uitgegaan, hierin wordt gerefereerd aan de verhouding van een moeder tot haar kinderen.

Geboortegrond is het kleinste begrip, het geeft de plek aan waar iemand geboren is, terwijl geboorteland een groter gebied doet vermoeden.
Geboorteland en vaderland voelen verschillend aan omdat het geborteland aangeeft dat men in dit land geboren is en vaderland geeft meer het gevoel dat men door banden van bloed en liefde, door taal en zeden daarmee verbonden is. Ben je echter kind van een banneling die in een vreemd land geboren is, dan zal dit kind zijn/haar geboorteland zelden zijn/haar vaderland noemen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het vaderland is het land waar je geboren en opgegroeid bent, en waar je je thuis voelt.

Van een moederland spreek je als dat land ten opzichte van andere landen een superieure functie uitoefent. Vroeger waren kolonies nogal afhankelijk van hun 'moederland', daar zij voor een groot deel het wel en wee bepaalden van de kolonie.