Waarom kun je zeggen: homofiel,heterofiel etc.,maar geen 'bifiel'?

In de Nederlandse taal is het bijv. juist om te zeggen: 'hij is heterofiel/homofiel of homoseksueel/heteroseksueel'. Maar waarom zeg je dan altijd 'biseksueel' en bestaat het woord 'bifiel' (zover ik weet) niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik jij werkelijk het woord heterofiel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is ook homofiel allang uit de tijd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Homofiel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik gebruik die woorden als 'heterofiel' en 'homofiel' ook nooit, maar volgens mij is het officieel wel goed Nederlands.

Het beste antwoord

Er is geen speciale reden voor. De taal zit niet altijd logisch in elkaar. In de natuurkunde misten ze nog een elementair deeltje; dat moest er zijn, anders was het model niet compleet. In de taal is het woord nooit ontstaan, omdat er kennelijk geen behoefte aan was.
Meestal gebruikt men -fiel als een aanduiding voor de geaardheid en -seksueel voor iemand die het ook beoefent. Een pedofiel is niet strafbaar, hij is het pas als hij het gaat beoefenen en dus pedoseksueel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het achtervoegsel -fiel (= liefhebber van) is een eufemistisch alternatief voor het achtervoegsel -seksueel. Het woord homofiel werd in 1954 geïntroduceerd door het COC, dat daarmee de indruk wilde wegnemen dat het bij homoseksuelen alleen om seks zou gaan.
Het woord heterofiel werd analoog daaraan gevormd, maar wordt beduidend minder frequent gebruikt.

Het woord biseksueel bestaat al sinds 1886, en is overgenomen van het Engelse 'bisexual'. Oorspronkelijk in de natuurkundige betekenis van: tweeslachtig. En later ook als: zich op seksueel vlak tot beide geslachten aangetrokken voelend. Het is niet nodig om het achtervoegsel -fiel hiervoor te gebruiken, aangezien een liefhebbende relatie tussen een man en een vrouw, en tussen twee mensen van hetzelfde geslacht een normaal verschijnsel is. Daaruit bestaan feitelijk alle vriendschappen.
Amadea