Waar komt de volgende zin vandaan? ... lijkt verdacht veel op ...

Waar slaat dat verdacht veel dus op?

Toegevoegd na 21 minuten:
Hoe is de "uitdrukking" ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.1K

Het beste antwoord

Het is een tussenwerpsel wat de uitdrukking versterkt. In plaats van 'verdacht' kan je ook 'verdraaid' of 'warempel(tje) 'gebruiken.

Toegevoegd na 43 minuten:
Hoe die uitdrukking is ontstaan is niet te achterhalen, dat is gewoon de ontwikkeling van taal. Van de nieuwere kreten is soms wel bekend welke woordkunstenaar die als eerste gebruikte. Maar het woord 'verdacht' bestaat al in het Nederlands sinds 1484, naar uit het Latijn: suspectus. Eerst ging het om een persoon waarvan verdacht werd dat die iets op z'n kerfstok had, en in de loop der tijd is men het ook gaan gebruiken voor dingen waarvan men vindt dat die ergens sterke gelijkenis mee vertonen.
Amadea
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Er zou inderdaad zo'n ondertoon in kunnen zitten. Dat men vermoedt dat het geen toeval is dat iets zo sterk op wat anders lijkt, maar dat er opzet in het spel is.

Andere antwoorden (2)

Het is gewoon een manier van zeggen, een uitdrukking, je zou het ook weg kunnen laten bijvoorbeeld: "Jij lijkt verdacht veel op de melkboer" naar "Jij lijkt op de melkboer" het laat eigenlijk zien dat het zo zou kunnen zijn, maar je er niet zeker van bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dus een verdenking van vreemdgaan van je moeder met de melkboer :D
verdacht = vermoedelijk