Oude volkeren die taal ontwikkeld hebben. Lidwoorden zijn nodig: een tafel (welke van de vijf) of de tafel (oh die). Het verschil tussen de/het heeft te maken met geslacht, en daar wordt het vaag. Dat mag iemand anders vertellen, wat ik zit in EEN cafe (welke) EEN biertje (de hoeveelste) te drinken. :-)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ah, babyfaced had de geslachten al verklaard. Tnx. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die heeft niemand specifiek uitgevonden.
Deze zijn langzaamaan ontstaan.

Quote uit Wikipedia:

Ook het Nederlands kende oorspronkelijk geen lidwoorden; in het Oudnederlands ontbraken ze nog. Het Middelnederlands kende ze echter al wel. Ze zijn ontstaan uit verzwakte vormen van het aanwijzend voornaamwoord die en het telwoord één.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorsprong van het grammaticaal geslacht is waarschijnlijk gelegen in de wenselijkheid de werkelijkheid in categorieën in te delen. Culturen verschillen dan in de aard van de categorieën die onderscheiden worden, wat leidt tot verschillende aantallen en soorten geslachten. Voor het proto-Indo-Europees neemt Prokosch (1938) aan dat het mannelijk geslacht oorspronkelijk verwees naar individuen en het vrouwelijk naar collectiva (bijvoorbeeld, het oorspronkelijk vrouwelijke woord koe gaat terug op een Indo-Europees woord dat vee betekende), m.a.w. naar abstracte zaken. In de Bantoetalen zijn de woordklassen oorspronkelijk gebaseerd op kenmerken als [menselijk], [levend], alsook kenmerken die te maken hebben met afmeting en vorm.