Wat is het verschil tussen overleden & gestorven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I.p.v. mijn overleden vader werd vroeger ook nog mijn vader zaliger gezegd (om het even nog wat ingewikkelder te maken) ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of wijlen mijn vader ...
Pffff 9 antwoorden. Allemaal om te zeggen dat beide woorden hetzelfde betekenen :-(

Het beste antwoord

Niets, allebei morsdood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

De woorden betekenen hetzelfde: nl. dat iemand niet meer leeft. In het gebruik zitten wel kleine verschillen. Je zegt wel: Hij is gestorven, maar niet mijn gestorven vader.
Terwijl je wel zegt: Hij is overleden en ook mijn overleden vader. Gestorven is een wat "volkser" taalgebruik en overleden is wat plechtstatiger en respectvoller. Er bestaan geen regels voor wanneer je overleden of gestorven moet gebruiken. Dit is een kwestie van aanvoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de persoon in kwestie weinig. Over is over lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is identiek... Totaal hetzelfde... Allebei kunnen ze het zelf niet meer zeggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent hetzelfde. Ook in de vorm zit niet veel verschil: Uit respect spreek je eerder van 'overleden' dan 'dood'.
Maar tussen 'overleden' en 'gestorven' zit geen verschil. Het zijn beide respectvolle termen voor dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ergens AAN overlijden.
En je kunt ergens DOOR sterven.

Of kan het ook andersom?
Ik ben niet zeker.

Wat wel zeker is, is het eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt inderdaad ook ergens DOOR overlijdenen ergens AAN sterven. Ook daaraan zie je dus dat die woorden echt hetzelfde betekenen.
Als je dood naderend is, krijg je stervensbegelijding. Als je dood bent, krijg je een overlijdensadvertentie. Maar het heeft allebei iets met de dood te maken.
14 jaar geleden
Overleden is het voltooiddeelwoord van overlijden.
Gestorven is het voltooiddeelwoord van sterven.
In een zin zou het zijn: iemand is overleden of iemand is gestorven.
Overlijden en sterven zijn synoniemen. Ze betekenen beiden hetzelfde. Namelijk het proces van dood gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinisch dood: Toestand waarbij ABC (ademhaling, bewustzijn en circulatie (bloedsomloop) afwezig zijn. Door middel van reanimatie kan deze toestand soms ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt dan treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.
Biologisch dood: Is de situatie, waarin (hersen)cellen onherstelbaar beschadigd zijn, waardoor het leven onherroepelijk is beëindigd.
Hersendood: Toestand van de hersenen waarbij de vitale hersenfuncties, door beschadiging op cellulair niveau, zoals ademhaling en bewustzijn zijn uitgeschakeld. Het lichaam reageert op geen enkele pijnprikkel, de ogen reageren niet meer op licht en het EEG (elektro-encefalogram = registratie van de elektrische hersenactiviteit) vertoont geen activiteit. Herstel is niet mogelijk en zonder kunstmatige beademing/voeding en medicijnen zal de biologische dood snel intreden. Wel kan spontane activiteit van het hart aanwezig zijn, waardoor pompfunctie en circulatie van bloed blijft bestaan. De toestand van hersendood maakt de overledene geschikt als donor met kloppend hart.
Hiernaast kent men nog de term juridisch dood; deze is in Nederland equivalent aan hersendood, althans, iemand die hersendood is is voor de wet ook dood. De vitale functies kunnen dan met hart-longmachines nog in stand worden gehouden, en het is wettelijk toegestaan om organen te verwijderen voor transplantatie. Dit betekent dat de lijn die de elektrische activiteiten van de hersenen weergeeft bij registratie door middel van een EEG vlak is (hersendood). De term juridisch dood wordt ook gehanteerd als sprake is van een langdurige vermissing van een persoon. Door zonder overledene iemand juridisch dood te verklaren kan deze worden uitgeschreven uit het bevolkingsregister. Voor de wet is dan sprake van een officiële doodverklaring.

Binnen de (veelal evangelisch-)christelijke hoek kent men daarnaast nog de geestelijke dood, die niet wijst op het "fysiek dood zijn".

In het verleden bestond de burgerlijke dood als straf. Het hield in dat men al zijn rechten en bezit verloor. De Nederlandse grondwet noemde de burgerlijke dood en stelde vast dat deze straf niet kon worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterven heeft de oorsprong in het Proto Indo-Europese 'ster-', wat 'stijfjes' of 'verstard' betekent. Dus het woord sterven beschrijft simpelweg de een van de eerste verschijnselen bij de dood 'het verstarren'.

Overlijden betekende oorspronkelijk 'het overgaan in een andere toestand' en is daarom een euphemisme voor 'doodgaan'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je overlijdt,ga je iets deftiger ddod,dan wanneer je sterft!
Maar het resultaat is in beide gevallen identiek.