Waarom zie het je het zo vaak dat mensen moeite hebben met d's en t's?

De laatste keer dat ik dat fout heb gedaan was toen ik in groep acht zat. Mijn meester leerde me een ezelsbruggetje - iedereen kent ze wel - en sindsdien heb ik het nooit meer fout gedaan. Dus hoe zou dat komen?
Voor dyslexie is de groep die deze fouten maakt veel te groot, maar is het dan een milde vorm van leesblindheid ofzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien moet je dat makkelijke ezelsbruggetje hier maar neer zetten dan.
Kimath
13 jaar geleden
ja, die wil ik ook wel weer weten, is al even geleden..

Het beste antwoord

Het onderwijssysteem, denk ik. Vroeger werd er meer ‘ingehamerd’. Uit de kop leren en eindeloos drillen. De laatste decennia is er steeds meer aandacht gekomen voor zelfstudie, maatschappelijk inzicht, creatief denken, milieubewustzijn, socialisatieprocesbeleving en medezeggenschapsrechtsgevoelontwikkelingstraining. Ook leuk, dat wel.
Maar de d/t en de tafel van 8 zijn de slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk inderdaad dat dat wel veel er mee te maken heeft

Andere antwoorden (13)

De d en de t klinken aan het einde van woorden vaak hetzelfde. En sommige mensen letten gewoon niet zo op hun taal als ze aan het schrijven zijn en schrijven dan ongemerkt een t waar een d hoort en andersom. Die gaan dan niet zitten denken over spellingsregels en ezelsbruggetjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus desintresse?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms weet men het gewoon echt niet. Soms is 't pure desinteresse. Soms is men gewoon gezellig aan 't kletsen en dan let je gewoon ook niet zo op spelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juisd ;-)) +je
Niet iedereen is overal even goed in of heeft gevoel voor taal.

De een is beter in taal, de ander in rekenen enz.
Jij zult ongetwijfeld bij andere dingen ook fouten maken, ook al wordt iets je nog zo vaak uitgelegd. Het is menselijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zo simpel en veel voorkomend dat mensen nonchalant worden en er niet op letten. Als je inderdaad even nadenkt doe je het altijd goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een hele slechte meester gehad op de lagere school die erg vaak ziek was. Heb de schade nooit meer ingehaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Och, die d's en t's zijn zo enorm simpel, die verloren kennis haal je met een weekje oefenen helemaal in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ kumarie: Maar dit stukje doe je goed ;-)
niet iedereen heeft zin om daar telkens op te letten.
tegenwoordig gaat heel veel via de pc, en daar heb je spellingscontrole, hoef je er zelf geen moeite meer aan te besteden.

Toegevoegd na 55 seconden:
moeite = tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige mensen zijn visueel meer ingesteld dan anderen.
ik heb de regeltjes nooit echt geleerd, maar als ik iets lees, vallen de schrijffouten mij het eerst op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen - behalve visueel gehandicapten - is visueel ingesteld. Maar volgens mij heeft het visuele aspect er niet zo veel mee te maken.
Ik ben zo'n persoon. D of T ik heb echt geen idee. Het probleem is dat ik de regels maar half ken. Bijvoorbeeld bij verhuizen. Ik verhuis s in kofschip of is het de z van verhuiz.. ?..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stam nemen, dus werkwoord min -en, verhuiz in dit geval, geen 't kofschip-letter dus een d: ik ben verhuisd.
Die -s van verhuisd heeft met de vervoeging van het werkwoord te maken, maar voor het bepalen van d of t kijk je alleen maar naar de stam van het complete werkwoord.
(Trucje: denken aan: zij verhuisden / zij verhuisten, wat klinkt logischer? Niet waterdicht, maar wel behulpzaam.)
Ondanks dat ik redelijk ben in talen en probeer zonder fouten te schrijven heb ik in de meeste gevallen echt geen enkel idee wanneer iets met een d of een t geschreven wordt.
Ik denk ik niet dat ik leesblind ben ofzo, ik weet al die ezelsbruggetjes gewoon niet meer, geld overigens wel voor meer van de taalregeltjes. Zo heb ik me een hele tijd afgevraagd wanneer je 'jou' gebruikt en wanneer 'jouw'.
Dankzij een vraag hierover op GV een paar weken terug weet ik het nu en vergeet het ook niet meer, dus kom maar op met je ezelsbruggetje ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D of T?
Dé oplossing voor je spellingproblemen

Werkwoorden met een D

Een D gaat altijd mee.

Als er in een werkwoord een D zit blijft hij altijd.

Voorbeelden:
worden
vinden
houden

De D blijft altijd:
ik word, jij wordt, word jij, zij wordt.
ik vind, jij vindt, vind jij, zij vindt.
ik houd, jij houdt, houd jij, zij houdt.

Altijd blijft die D.
Soms komt er een T achter. Je kunt het niet horen.
Daar is een trucje voor: gebruik het woord LOPEN

Kijk maar naar het verschil:
jij wordt jij loopt
word jij loop jij

Als je loop zegt hoor je geen T, dus schrijf je hem ook niet achter de D

Branden = D woord: De D blijft altijd.

Het huis brandt af.
Het huis loopt af. Dus ook een T achter de D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk schema, maar beantwoord niet de vraag waarom.
Het is absolute slordigheid. En helemaal geen rekening houden met de lezer, die heus niet uit is op fouten verbeteren, maar wel graag een tekst snel wil begrijpen.

Ik vind het een vorm van disrespect. En het komt ook buitengewoon dom over, in mijn ogen, ik kan het niet helpen, maar dan denk ik steeds: weer een dombo.
In de beantwoording ben ik dan steeds geneigd om me te richten tot een achtjarige.

Werkelijk beste mensen. Ga iets zorgvuldiger met je taal om!! Als je zo solliciteert, word je afgewezen. Een liefdesbrief, aldus gespeld, wordt weinig gewaardeerd.(door heel veel mensen)
Doe eens de moeite om erover na te denken!!

Demonstreer niet altijd::Ze moeten het maar begrijpen.

Verzorg je vraag en je antwoord. Moeilijk is het niet, want GV laat een spellingscorrector meelopen.
Een typefoutje is snel gemaakt, dat is het punt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach kom nou Fiederieke, het is juist hier op GV allemaal geen moeite willen doen. Je hoeft hier absoluut, met die spellingscorrector, geen fouten te maken. Men is te lui, en ongeinteresseerd. Het is echt niet het denkend deel der natie dat GV bezoekt, en daarom denk ik wel eens, waar ben ik mee bezig. Al zijn sommige mensen origineel, inventief en diepzinnig, en valt er nog wel iets te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft het er alles mee te maken hoe het je op de basisschool is uitgelegd en of je het toen goed begrepen heb.
In feite is de regel eenvoudig en duidelijk, zoals hierboven al is uitgelegd. Maar als je je als (jong)volwassene bewust bent van je d/t-fouten en je bent niet van plan daar iets mee te doen (lees: je de regels eigen maken), dan heb je volgens mij lak aan de rest en vervuil je je eigen taal.
En dat stuit mij persoonlijk tegen de borst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovendien haaldt(...) de spellingscorrectie het er niet perse uit. Word is een goed nederlands woord en wordt ook. Je moet dan weer extra controle's gaan doen en dan kom je pas weer terug op luiheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste dutchmonique, je wist waarschijnlijk wel, dat je ""denigrerend"" bedoelde ipv deligerend, maar je wilde mijn opmerkzaamheid? Is het niet zo als met alle opmerkingen die worden gemaakt: wie de schoen past, trekke hem aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, nou, nou, InekevL, wat heftig schrijf je over disrespect. De nederlandse taal zit gewoon wat d's en t's betreft onlogisch in elkaar en ik kan me goed voorstellen dat mensen daar moeite mee hebben. Waarom moet men de ene keer het woord 'gebeurd' met een 'd' schrijven en de andere keer met een 't', terwijl je het in beide gevallen precies hetzelfde uitspreekt. En waarom is het 'Word je ziek van hooi' en 'wordt je paard ziek van hooi' ?
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men niet even goed moet nadenken om te beslissen: met of zonder 't' en ik kan me levendig voorstellen dat er zat mensen zijn die er niet uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ineke schrijft:
...Demonstreer niet altijd::Ze moeten het maar begrijpen... Slordig zijn is disrespect hebben voor de lezer? Ahh, nu snap ik die dubbele dubbele punt! Of... is het gewoon een typfoutje en heeft het niets met respecteren te maken? Verder bepaald wel een vooringenomen standpunt hoor, mevrouw!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Disrespect....pardon? Nogal krasse taal, vind ik.
Jammer dat je blijkbaar wat weinig begrip hebt voor mensen die hier serieus moeite mee hebben, dat vind ik dan weer een beetje respectloos.....
Waar het tegenwoordig voor mijn gevoel bijna altijd mis gaat is het woord 'gebeuren'. Hoe vaak ik in teksten niet 'gebeurd' voorbij zie komen terwijl het 'gebeurt' moet zijn.

Ik begrijp best dat dit een moeilijke is, omdat men gewend is dat woorden die met 'ge' beginnen voltooid deelwoord zijn en aangezien het voltooid deelwoord 'gebeurd' is, de mist in gaan. Maar het betekent (ook een die bijna altijd fout gaat) dat iemand dus niet weet of ziet hoe een zin grammatikaal in elkaar zit.

Daarom heeft voor dit soort fouten de spellingscontrole ook geen zin, want het woord is correct gespeld. Je kunt alleen maar hopen dat de grammaticacontrole de fout oppikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het ooit goed geleerd hebt en je blijft het onderhouden,door b.v. veel te lezen,doe je het m.i. goed zonder er bij na te denken. Mensen die weinig lezen zie je idd meer dergelijke fouten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het gemakzucht is. Als je er de tijd voor neemt maak je veel minder fouten. Het sluipt er gewoon in. Net zoals een vraag stellen bij GV met een fout erin ;-)