Ik heb een vraag : is de volgende zin correct of niet? " dit liedje haat mijn moeder" of moet ik zeggen "mijn moeder haat dit liedje" of is het allebe

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Taalkundig is ook de volgorde OVS (Object/Verb/Subject) juist (dus "dit liedje haat mijn moeder"). Als het accent op het lijdend voorwerp (object) ligt, kan deze volgorde voorkomen. In het voorbeeld is het dan ook 'DIT liedje'. Als het voorbeeld 'HET liedje' had gebruikt, is er geen nadruk en kan de volgorde dus niet OVS zijn. *"Het liedje haat mijn moeder"* is dus ook ongrammaticaal. Iets anders is dat deze volgorde ook in de genoemde gevallen ongebruikelijk is. Je kunt het eigenlijk niet zeggen, of je zal door native speakers raar worden aangekeken. Maar dat geldt voor het gebruik van de lijdende vorm ook. Wie zegt er ooit "dit liedje wordt door mijn moeder gehaat?". Zo spraken Russen die in de tijd van de koude oorlog met grammatica's in de hand de taal leerden Nederlands. Een veel natuurlijker variant is om een voornaamwoord en een postcedent te gebruiken. Dus iets als "Dit is (nou) het liedje dat mijn moeder haat". (Terzijde: ik heb een hekel aan het gebruik van het woord 'haten' hier omdat dat zo duidelijk uit het Engels komt. Ik weet dat dit een achterhoedegevecht is, maar zelf zal ik tot mijn laatste snik zeggen dat ik ergens een hekel aan heb, niet dat ik het haat.) Mijn bronnen zijn voornamelijk (papieren boeken), maar de inhoud van de links die ik hier plaats komen grotendeels overeen met wat daarin staat. Renkema vermeldt nog in zijn Schrijfwijzer dat het vooropplaatsen van een zinsdeel een stijlfiguur is die prolepsis heet.

Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Object%E2%80...
https://nl.wikipedia.org/wiki/OVS-volgorde

Beiden goed

De eerste is fout, want een liedje kan niet haten. Alleen een mens kan haten. Dus de correcte constructie luidt: mijn moeder haat dit liedje. Toegevoegd na 7 uur: Als je jouw zin met "Dit liedje" wilt laten beginnen, dan kan dat door er 'worden' aan toe te voegen en het voltooid deelwoord van haten te gebruiken: Dit liedje wordt door mijn moeder gehaat.

In verzorgde taal is alleen het tweede goed. In spreektaal kan het allebei. Een liedje (een ding) kan je moeder niet haten. Bedoeld wordt: "Dit liedje wordt door mijn moeder gehaat". Dat is wel correct Nederlands. Vergelijk met een andere "kromme zin": "Ik pas die schoen niet" terwijl bedoeld wordt: "Mij past die schoen niet". De eerste zin is alleen juist als een weerspannig persoon weigert de desbetreffende schoen te passen. Toegevoegd na 13 minuten: Nog een leuke, vergelijkbare zin: "Deze koe melkt de boer". Vreemde zin. Maar als je in spreektaal hoort "DEZE koe melkt de boer en DIE koe melkt de boerin" klinkt het niet zo vreemd meer. Zo'n zin ontstaat in de spreektaal uit de neiging het belangrijkste voorop te zetten: "IJs met slagroom ben ik gek op."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100