De naam van software is dit vrouwelijk, mannelijk of onzijdig?

Denk aan Word, Excel, Gmail etc.

Dus niet de naam van het bedrijf maar de naam van een product (software)

Gelieve met een referentie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.8K

Het beste antwoord

Het is wel een zelfstandig naamwoord. Ook namen van mensen zijn zelfstandige naamwoorden. Nou is bij mensen over het algemeen het geslacht duidelijk, maar bij computerprogramma's heb ik geen idee. Ik zou zelf, op mijn gevoel afgaand, denk ik meestal van onzijdig uitgaan.
Maar bijvoorbeeld bij gmail zeg je denk ik weer "de", omdat het ook de email is. Volgens onderstaande link is het mannelijk.

Toegevoegd na 25 minuten:
link toegevoegd op verzoek

Toegevoegd na 4 dagen:
Ik heb het voorgelegd aan de taaladviesdienst van Onze Taal. Hier is hun antwoord:

Softwarenamen als Word, Excel en Gmail zijn inderdaad zelfstandige naamwoorden, en ze zijn onzijdig. Er wordt naar verwezen met het lidwoord 'het' (en bijvoorbeeld 'dat' en het bezittelijk voornaamwoord
'zijn'):

- het veelgebruikte Word
- dat handige Excel
- Gmail, dat steeds populairder wordt
- Word en zijn vele mogelijkheden

Ook andersoortige eigennamen die gewoonlijk zonder lidwoord voorkomen, zijn meestal onzijdig; dat geldt voor namen als 'Philips', 'Rotterdam', 'Ajax' en 'Nederland'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ergens een bron waar staat dat namen zelfstandige naamwoorden zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, zie tweede link, daar zie je in de bovenste alinea dat ook Ineke een zelfstandig naamwoord is. Maar eigenlijk wist ik het nog van school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zijn inderdaad zelfstandige naamwoorden. Namen gebruik je inderdaad op dezelfde plaats. Maar, met woordgeslacht heeft dat niets te maken. Jouw tweede link geeft ook aan dat de _meeste_ znw'en gecombineerd kunnen worden met lidwoorden. Namen niet, dus namen hebben ook geen geslacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat zo? Als een programma niet werkt, kun je wel zeggen : "Hij doet het niet" En eventueel, als je vindt dat het vrouwelijk is natuurlijk zij doet het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die "hij" slaat dan op "het programma", niet op "Excel", "Gmail".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het eens aan de Onze Taal adviesdienst voorleggen, ik heb nog mijn twijfels...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen zeer hoge pet op van Onze Taal (ze slaan nogal eens de plank volledig mis op essentiële punten), maar vooruit, eens zien wat ze zeggen.

Andere antwoorden (2)

Bij zulke woorden gebruik je géén lidwoord. Je kunt overweg met Excel, schrijft brieven in Word, en mailt met Gmail.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn dus geen zelfstandige naamwoorden.
Amadea
13 jaar geleden
Interessante vraag. Volgens mij schrijf je iets in Word, maak je een tabel met Excel en stuur/schrijf je een mail met Gmail, maar nergens ken ik iets met de Word, het Excel of een Gmail, behalve als het zelfstandig naamwoord weggelaten wordt:
- de Word brief
- het Excel overzicht
- een Gmail bericht

De naam van softwareprogramma's is dus zelf geen zelfstandignaamwoord.