Waarom is 0 meervoud in de zin: "Hij scoorde 0 punten" ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
4.9K

Het beste antwoord

Eén is het enige niet-decimale getal waarna zelfstandige naamwoorden altijd in het enkelvoud staan: één kind, één minuut, maar twee kinderen, nul minuten, enzovoort. Bij de decimale getallen geldt dit ook voor alle getallen tussen nul en twee waarbij de enige decimaal die geen nul is, een één is. Het gaat om de getallen:
0,1 1,1
enz enz

Wij schrijven dus in het enkelvoud: 1 week; 0,1 minuut; 0,01 seconde; 1,1 kind; 1,001 punt.

We schrijven in het meervoud: 0 weken; 2 seconden; 0,2 minuten; 0,21 punten; 0,5 delen; 1,12 kinderen; 2,1 stoelen; 376,1 eenheden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het is dus een regel dat alles met een 1, alle breuken, bepaalde decimalen en bepaalde hoofdtelwoord (behalve beide) gevolgd door een zelfstandig naamwoord, dat naamwoord in het enkelvoud staat. Nul hoort daar dus niet bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
Je geeft hier aan DAT 0, bij regel, meervoud krijgt. Niet waarom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een regel, vraag jij je bij elke regel af waarom dat is? Je kunt niet elke taalregel verklaren met een waarom. Zie ook het tweede antwoord. Soms is iets gewoon zo omdat dat afgesproken is. Vragen waarom de n nu opeens wel geschreven wordt in pannenkoek is ook lastig want daarmee doe je de tijd te kort waar het niet mocht. Ik heb uitgelegd wat de (behoorlijk ingewikkelde met breuken en decimalen) regel is en dat is in mijn ogen meteen ook het waarom.
rose
11 jaar geleden
Het antwoord hieronder suggereert dan ook niet een verklaring te hebben, maar geeft aan dat er geen verklaring voor is. Jij geeft gewoon de regel, maar de vraagsteller wist blijkbaar al hoe het moest...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, alles wat te maken heeft met 1 (enkelvoud) wordt gevolgd door een enkelvoud. Je kunt niet zeggen dat 0 enkelvoud is en daaruit volgt dus dat het gaat om de mogelijkheid van meer (0 gulden, 0 punten, je hebt 0 van de totaal te behalen punten): dus meervoud.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijke en volledige uitleg

Andere antwoorden (1)

Het volstrekt wetenschappelijke antwoord is: geen idee. Taal volgt niet altijd logische wetten. Het kan zijn dat de meervoudsvorm wordt beschouwd als de normale vorm ("1 punt" is dan een uitzondering). Het kan ook zijn dat het ooit toevallig zo is begonnen en toen door iedereen is overgenomen.
Het ontbreken van logica blijkt ook wel hieruit dat je zegt: Hij scoorde tweeënhalve punt". In het Engels zeg je "Two points and a half."