Is er een verschil tussen "tegengesteld" en "tegenovergesteld" (behalve de schrijfwijze)?

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
10.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je!

Antwoorden (8)

het is een synoniem, dus nee zit geen verschil in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als jij 100 meter in 15 seconden rent kan ik daar 14 seconden tegen over stellen. maar ik kan niet 14 sec er tegen stellen. ik kan het niet helemaal duiden, maar er moet volgens mij wel een verschil zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tegengesteld gebruik je sneller in een zin.Morgen gaan we naar spanje,tegengesteld dat het niet regent.

Ik heb het nog nooit iemand horen gebruiken,maar het past binnen een geleerd vocabulaire.In dezelfde zin zou wel kunnen:Morgen gaan we naar spanje,er tegenovergesteld dat het niet regent.Dat word nog minder gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt spreken over tegengestelde belangen. Maar volgens mij niet over tegenovergestelde belangen.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het woordenboek geeft niet echt een verschil aan in betekenis; het is misschien meer op gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegengesteld is precies omgekeerd zijn en tegenovergesteld is tegenover elkaar of iets anders gesteld zijn. In feite worden beide synoniemen niet zo letterlijk genomen en beiden gebruikt.
amc
14 jaar geleden
Het betekent in de meeste gevallen hetzelfde, maar het kan niet altijd op dezelfde manier gebruikt worden.

Namelijk tegenovergesteld is ook het voltooide deelwoord van het werkwoord tegenoverstellen.

Voorbeeld: Hij heeft mij een bos bloemen gegeven.
Wat heb jij daar tegenovergesteld?
Ik heb zijn fietsband gerepareerd.

dus in deze zin wordt tegenovergesteld bedoeld als een soort gelijkwaardige tegenprestatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tegenstelling is de plus van de min, oftewel niet zwart maar wit, en niet wit maar zwart.
Als je iets ergens tegenoverstelt, wil je een vergelijking oproepen b.v. Mijn ene kind haalt altijd heel goede cijfers op school, daar tegenover, de andere moet er veel harder voor werken en moet het toch met minder doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens Van Dalë:
tegengesteld = juist andersom
tegenovergesteld = 1. tegengesteld 2. totaal verschillend
(tegenoverstellen = iets anders stellen of tegenover elkaar stellen)

'Totaal verschillend' hoeft niet hetzelfde te betekenen als 'juist andersom'.
'Tegengesteld' zit dus meer in zwart-wit, positief-negatief, rijk-arm, groot-klein.
Tegenovergesteld zit zowel in rijk-arm (tegengesteld) als in streepjes-stippeltjes, lucht-zand (iets anders stellen, totaal verschillend)