Wat is het verschil tussen 'heeft' en 'hebt'?

...in de volgende context.

"Heeft u al een account?"
"Hebt u al een account?"

Wanneer gebruik ik één van deze twee opties?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
8.1K

Het beste antwoord

U kunt beide gebruiken: er is geen goed of fout. Het blijkt meer een kwestie van smaak. Hierbij meer uitleg van Taaladvies.net:

"Beide werkwoordsvormen zijn correct. Bij de keuze tussen u heeft en u hebt kunt u uw eigen voorkeur volgen.

Het persoonlijk voornaamwoord u is van oorsprong een derde persoon enkelvoud, afgeleid van uwe edelheid. Daarbij hoorde ook een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud: u heeft. U heeft is dus vergelijkbaar met hij/zij heeft.

Tegenwoordig wordt u niet meer als derde persoon beschouwd maar als tweede persoon enkelvoud, net als jij/je. U wordt dan gecombineerd met de persoonsvorm van de tweede persoon: u hebt. U hebt is dus vergelijkbaar met jij hebt. In taaladviesboeken wordt meestal u hebt geadviseerd.

Bij de keuze tussen u hebt en u heeft kunt u uw eigen voorkeur volgen. Soms leggen organisaties één keuze vast in hun huisstijlregels."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

vroeger zei men: "Hebt U een account?" tegenwoordig zegt men: "Heeft u een account." let ook op de hoofdletter U, ook dat is veranderd.

taal verandert, taal leeft, bovenstaande is een voorbeeld daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou, er is wel degelijk iets goed of iets fout... je dient structureel te blijven.

Als je zegt u hebt (2de persoon dus) en je zegt ook u kunt (ook 2de persoon) dan is het wel goed.

Maar wat bijna iedereen doet is, zeggen: u heeft en u kunt. Daarbij wordt dus gebruik gemaakt van 2 personen (2de en 3de persoon), dus dan is het wel fout.

Maar wees gerust, zelfs leraren en leraressen Nederlands leren het fout dus het zal ooit een keer echt goed zijn want dat is de Nederlandse taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel 'hebt' of 'heeft' kan gebruikt worden.
Voorbeeld; Hebt of heeft u geld voor mij?
De voorkeur gaat echter uit naar 'hebt'. (tweede persoon)

Ik heb,
Je/ jij hebt, U hebt
Hij/zij/het/men heeft

Bij zal/zult geldt hetzelfde verhaal

hij/zij/het/men=derde persoon) zal dat moeten betalen.
Je (jij-u=tweede persoon) zult dat moeten betalen.
amc