Wat voor werkwoordsvorm is dit?

Ik ben aan het lopen.

Net zoals bijvoorbeeld:
Ik loop (onvoltooid tegenwoordige tijd);
Ik heb gelopen (voltooid tegenwoordige tijd)
Ik liep (onvoltooid verleden tijd)

Hoe beschrijf je de 'bezigheidsvorm' 'aan het + infinitief'? Of heeft dat geen naam?

Toegevoegd na 10 minuten:
(Zoals je in het Engels 'Present Continuous' zou zeggen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik loop is voltooid tegenwoordige tijd (denk ik)
en ik heb gelopen voltooid verleden tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien iets met "handelende"...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@yannor, dat klopt niet. En oltooid verleden tijd zou zijn "ik had gelopen". Kijk hier maar: http://www.mijnwoordenboek.nl/ww.php?woord=lopen

Het beste antwoord

Volgens de Grammatica voor Anderstaligen van A.M. Fontein e.a. die normaliter behoorlijk volledig is, is het een constructie van 'aan het' +infinitief. Het is een constructie die gebruikt wordt bij een handeling die een actieve bezigheid aangeeft.

Constructies met 'aan het...' komen alleen voor met:
- zijn
- blijven
- houden
- raken
- gaan
- slaan
- brengen
- krijgen
- maken
- zetten

Blijven en gaan komen ook voor met een infinitief zonder 'aan het', hoewel de handeling dan minder intensief is:
Na het feest gingen ze meteen opruimen/Die mensen bleven maar praten.

Verder geen info, dus geen aparte werkwoordsvorm. Het is een van de mogelijkheden van het gebruik van de infinitief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zoals wij het leren is het: een heel werkwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een heel werkwoord bevat geen 'aan het' ervoor.
Onvoltooid tegenwoordige tijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onvoltooid tegenwoordige tijd is "ik loop". Zie: http://www.mijnwoordenboek.nl/ww.php?woord=lopen