Wat led je? Is 'led' of 'ledden' een werkwoord?

De slogan wordt gebruikt om de led lamp aan te prijzen.

Ik ken de uitdrukking "wat led je" al uit mn kinderjaren, maar is led(den) echt een werkwoord of van een werkwoord afgeleid? En is t dan

Ik led
jij led
wij ledden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De uitdrukking is "wat let je". Dit is een spraakkunstige variant. Toegevoegd na 30 seconden: "wat let je" in de zin van "wat belet je". Betekenis: wat houdt je tegen.

Het is eigenlijk "Wat let je". Dat is een bekende uitspraak. Voor reclamedoeleinden hebben ze deze uitspraak overgezet naar de slogan "Wat led je". Je moet het met een knipoog zien. Ledden is geen werkwoord dus... Het is puur reclametechnisch, om te zorgen dat het blijft hangen. Als iemand nu in een totaal andere situatie zegt: Wat let je? Dan denk jij aan ledlampen en dat is de bedoeling. Net als dat we vroeger met zijn allen automatisch riepen: Bedankt! Als iemand zei: Foutje...

is een commerciele vrijpostigheid, die aantoont dat je gevoelig bent voor reclame.

Een woordspeling op de uitdrukking "Wat let je?" Ik weet niet of het ook van 'laten' komt maar 't betekent zoiets als "Waarom zou je het laten?", "Waarom niet?"

In het middelnederlans was 'letten' ooit een werkwoord. Het betekende: hinderen. 'Wat let je' is een uitdrukking die we aan dit werkwoord hebben overgehouden. Wat let je - wat hindert je; wat houdt je tegen. Het werkwoord letten bestaat in deze betekenis niet meer. Het werkwoord ledden bestaat ook niet, maar wie weet, komt dat nog, want taal is aan verandering onderhevig. Maar het gebruik van led i.p.v. let, mag je als een taalgrapje beschouwen.

Bronnen:
Van Dale - Groot etymologisch woordenboek

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100