Wat led je? Is 'led' of 'ledden' een werkwoord?

De slogan wordt gebruikt om de led lamp aan te prijzen.

Ik ken de uitdrukking "wat led je" al uit mn kinderjaren, maar is led(den) echt een werkwoord of van een werkwoord afgeleid? En is t dan

Ik led
jij led
wij ledden?

14 jaar geleden
in: Taal
19K

Het beste antwoord

De uitdrukking is "wat let je". Dit is een spraakkunstige variant.

Toegevoegd na 30 seconden:
"wat let je" in de zin van "wat belet je". Betekenis: wat houdt je tegen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
paulus811
14 jaar geleden
Het eerste en beste antwoord, waarvoor dank.

Andere antwoorden (4)

Het is eigenlijk "Wat let je". Dat is een bekende uitspraak. Voor reclamedoeleinden hebben ze deze uitspraak overgezet naar de slogan "Wat led je". Je moet het met een knipoog zien. Ledden is geen werkwoord dus... Het is puur reclametechnisch, om te zorgen dat het blijft hangen.
Als iemand nu in een totaal andere situatie zegt: Wat let je? Dan denk jij aan ledlampen en dat is de bedoeling.
Net als dat we vroeger met zijn allen automatisch riepen: Bedankt! Als iemand zei: Foutje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat het 'wat let je' is weet ik, maar 'letten' is toch ook geen werkwoord? cryofiel zegt hierboven dat het van 'beletten' kom en dat klinkt aannemelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je natuurlijk komt het van beletten. Sorry dat ik dat niet had toegevoegd.
is een commerciele vrijpostigheid, die aantoont dat je gevoelig bent voor reclame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
huh?
Een woordspeling op de uitdrukking "Wat let je?" Ik weet niet of het ook van 'laten' komt maar 't betekent zoiets als "Waarom zou je het laten?", "Waarom niet?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Wat t betekent weet ik wel, maar ik kan/kon er geen werkwoord van maken. Het blijkt volgens een antwoord hierboven van beletten afgeleid te zijn. Het komt niet van 'laten'.
In het middelnederlans was 'letten' ooit een werkwoord. Het betekende: hinderen.
'Wat let je' is een uitdrukking die we aan dit werkwoord hebben overgehouden.
Wat let je - wat hindert je; wat houdt je tegen.
Het werkwoord letten bestaat in deze betekenis niet meer.

Het werkwoord ledden bestaat ook niet, maar wie weet, komt dat nog, want taal is aan verandering onderhevig.

Maar het gebruik van led i.p.v. let, mag je als een taalgrapje beschouwen.