Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een taal verleren?

Bijvoorbeeld: je woont in Nederland en emigreert naar een ander land, waar niemand Nederlands kent. Jaren gaan voorbij en je spreekt en schrijft al die tijd geen Nederlands...

(De mogelijkheid e-mail en Internet te gebruiken buiten beschouwing gelaten)

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
4.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Jazeker kan dat. Het is wel afhankelijk van je leeftijd.
Hoe ouder je emigreert, hoe minder je vergeet van je eigen taal.

Ikzelf ben naar Nederland gekomen toen ik zes was. Ik kan mijn moedertaal nog perfect verstaan en lezen, maar spreken wordt met de jaren minder omdat ik het niet meer dagelijks doe. Je vergeet veel woorden. Maar wanneer je basis goed is en je gaat dan weer actief die taal spreken, dan is het wel snel weer hersteld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je zal dan steeds meer moeite krijgen om het Nederlands nog te verstaan en spreken.
Verrassend is dat bv mensen die geëmigreerd zijn op latere leeftijd als ze evt dement worden wel weer terug vallen in hun moerstaal.
Kinderen pakken talen snel op, mijn buurtjes zijn een jaar terug geweest naar hun vaderland, hun jonge kinderen waren het Nederlands helemaal kwijt toen ze terug kwamen maar na een aantal weken was het weer helemaal terug.
Dus je kan een taal verleren maar ook weer heel snel oppakken als je er weer mee in aanraking komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Mijn kinderen spraken vroeger vloeiend Papiamento. Nu kunnen ze er niks meer van. Ze waren 2, 5 en 8 toen we terug in NL kwamen wonen, en hebben sindsdien eigenlijk geen gelegenheid meer gehad om het te spreken. Ik verwacht wel dat ze het, als ze terug naar Aruba zouden verhuizen, snel weer op zouden pikken.

Ik neem aan dat volwassenen een langer geheugen voor taal hebben dan kinderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, maar nooit helemaal. Net als fietsen.....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vergelijk het met de talen die je geleerd hebt op de middelbare school. Na je eindexamen kon je waarschijnlijk een aardig woordje meepraten in Frans, Duits, Engels.

In het dagelijkse leven gebruiken we vooral Engels als vreemde taal. De parate kennis van de andere talen verwatert al snel. Als je dan ineens wel Duits/Frans moet praten, dan lukt het toch minder goed, dan je zou willen. Steenkolen Duits kunnen we allemaal, maar de taal goed spreken blijk je dan ineens aardig verleerd te zijn. Totdat je weer voor langere tijd in het land op vakantie bent, dan blijkt je ineens de taal ook weer snel op te kunnen pakken.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Als je dementeert verleer je alles. Eerst wat je pas geleerd hebt, en het laatste wat je als kind geleerd hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn oma had het ook. Vreselijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is helemaal waar,maar heeft niets met de vraag van doen!
Jazeker, ik heb het gezien (ehm gehoord dus) bij een kennis. Hij was een dik jaar in Duitsland geweest, toen hij terug kwam had hij een Duitse tongval, en wist sommige Nederlandse woorden niet meer.
Hij vertelde ook dat hij inmiddels alles dacht in het Duits.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Mijn nichtje is naar Frankrijk verhuisd en spreekt nu bijna geen Nederlands meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding