Zijn er regeltjes waardoor je weet of je woorden aan elkaar moet schrijven of niet?

ik rommel maar wat aan in deze, en ga volgens mij regelmatig de fout in.

Rieneke1
14 jaar geleden
in: Taal
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe net als jij, meestal een gokje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang IVV je niet corrigeert,is het goed nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja en wat is een Moolkeesje?, hier in Drenthe heten ze anders, ha,ha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahha grappige vraag ik rotzooi ook wat af ,maar ik heb er nog nooit kritiek over ontvangen. En heb ik het kennelijk goed gegokt ,of het valt niemand op. Maar ik ken het twijfel gevoel erbij huuuuuuuuuuu er bij ?????? erbij hhahaaaa +

Het beste antwoord

In het Nederlands wordt bijna alles aan elkaar geschreven: mediawetgeving, studiefinancieringsregeling, representativiteitsverklaring. Dus niet:

advertentie medium, distributie vorm, media ombudsman en vrouwen tijdschriften

Het koppelteken (streepje) gebruiken we alleen om een leesfout te voorkomen:

media-advertentie ipv. mediaadvertentie;
tele-informatiedienst ipv. teleinformatiedienst;
advertentie-inkomsten ipv. advertentieinkomsten;
reclame-aspecten ipv. reclameaspecten;
telecommunicatie-industrie ipv. telecommunicatieindustrie;
analyse-instrument ipv. analyseinstrument;
Volgens de nieuwe spelling worden driedelige samenstellingen (lange woorden die uit drie kleinere woorden bestaan) doorgaans aaneengeschreven: langetermijnplanning, onroerendgoedmarkt.

Het streepje wordt ook gebruikt om woorden met eenzelfde uitgang of met eenzelfde voorzetsel te koppelen: kijk- en luisterdienst. NRC Handelsblad bijvoorbeeld, heeft geen streepje.

Op onderstaande bron kun je het testen of je het nu wel snapt;)

Toegevoegd na 3 minuten:
De regels voor het schrijven van getallen zijn behoorlijk eenduidig. Getallen tot duizend worden aaneengeschreven. Na duizend volgt een spatie, getallen van meer dan duizend worden los geschreven.
Bv.: Achtendertig; tweehonderdduizend; tweeduizend twee; drie miljoen
Let wel, de teller en de noemer van een breuk worden los geschreven, behalve als ze deel uitmaken van een meerledige samenstelling.
Bv. Een derde van de bevolking; een zesde van deze taart; een tweederdemeerderheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ach, als je bij het aanrommelen maar één ding onthoudt:

Bij twijfel aaneenschrijven.

Onterechte spaties komen véél vaker voor dan onterecht aaneengeschreven woorden. Dat komt omdat je in het Nederlands allerlei woorden aan elkaar kunt breien tot samenstellingen:

Brief
Brievenbusopening
Brievenbusopeningsverkleiner
Brievenbusopeningsverkleinersleutel
Brievenbusopeningsverkleinersleutelring
Brievenbusopeningsverkleinersleutelringhaakje
Brievenbusopeningsverkleinersleutelringhaakjeswand

Het kan allemaal. Natuurlijk zou je voor de leesbaarheid al snel kiezen voor een andere formulering. Maar dat doe je niet door er spaties tussen te plempen, maar door totaal te herformuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Rieneke..ook ik rommel maar wat aan,en weet je...als de lezer er maar wijs aan kan worden...Jij en ik zijn van dezelfde leeftijd,en weten allang niet meer hoe het geschreven moet worden.De schooltijd ligt ver achter ons,het geheugen laat ons soms in de steek,dus wij hebben een goed excuus toch?
(vergeef ons onze schrijfstijl)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je maar in begrijpelijk Nederlands schrijft,zal niemand zich daar druk om maken.
Ik tenminste niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste tijd zie je dat er veel woorden los van elkaar worden geschreven, ook hier op GV. In de Engelse taal komt het veel voor dat de er meedere woorden worden gebruikt waar we in het Nederlands met één woord doen. Denk b.v. maar eens aan het woordt bed room, slaapkamer dus in het Nederlands.

Een site met voorbeelden hoe het niet moet is die van de Signalering Onjuist Spatiegebruik, daar zijn leuke voorbeelden uit de praktijk te vinden:
http://www.spatiegebruik.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De regel is:
Samenstellingen worden in het Nederlands altijd aan elkaar geschreven, om zo aan te geven dat de woorden van de samenstelling bij elkaar horen. Eventueel kan een koppelteken worden gebruikt om de opbouw van de samenstelling duidelijker te maken, maar het gebruik van een spatie in het samengestelde woord is altijd fout.

Een samenstelling is een woord dat is opgebouwd uit twee of meer woorden die ieder zelfstandig kunnen voorkomen. Denk aan woorden als tuinbroek (tuin+broek) en badslippers (bad+slippers).

Voor meer informatie over correct spatiegebruik: zie bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bron gaat maar over een heel klein deel van je vraag, maar is toch wel heel handig. Er wordt uitgelegd waar je nou precies spaties zet bij iets als 'ervanuitgaan'.