Waarom spreekt men van haakjes terwijl men boogjes schrijft?

Als je iets tussen haakjes schrijft , schrijf je het (zo). Maar als ik het goed bekijk zijn dat geen haakjes maar boogjes.
[dit] lijkt meer op haakjes.

Waarom spreken wij van haakjes terwijl we boogjes schrijven?

Ook op de computer gebruiken wij vaak de boogjes terwijl we op de computer ook haakjes [] hebben die ook nog eens makkelijker te typen zijn omdat je geen shift+ hoeft te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Het beste antwoord

Het onderscheid tussen die soorten haakjes wordt gemaakt door er de vorm bij te noemen: ronde haakjes en vierkante haakjes. Ronde haakjes worden ook wel parenthesen genoemd, en vierkante haakjes ook wel teksthaken.
Vierkante haakjes worden vooral gebruikt om toevoegingen binnen een geciteerde of vertaalde tekst te markeren. Er zijn ook andere toepassingen: vierkante haakjes worden bijvoorbeeld gebruikt om iets tussen haakjes te zetten in een zin die al tussen ronde haakjes staat.
Ronde haakjes worden meestal gebruikt om een verduidelijking, verklaring of toevoeging in te voegen.

Volgens mij bestaan er pas vierkante haakjes sinds we kunnen typen. In handgeschreven tekst bestonden vroeger alleen ronde haakjes. Daardoor komt het waarschijnlijk dat we dat haakjes noemen en geen boogjes. Een boogje is meer een horizontale vorm: ∩
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als je iets wil benadrukken in een zin schrijf je het met (), als je iets wel wilt vernoemen of eigenlijk linken dan schrijf je het met []
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vraagt niet wanneer je rechte en ronde haken gebruikt, ze vraagt waarom de ronde zo heten.
tja, je zegt haakjes omdat er ook dit bestaat: []
waarschijnlijk was dat vroeger zo en heet het nu nog zo.