"De baard in de keel hebben" wordt gezegd van jongens in de puberteit wanneer hun stem lager begint te worden en de baardgroei gaat beginnen. Schertsend wordt tussen het een en het ander een oorzakelijk verband gelegd.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

waarschijnlijk zal het te maken hebben met de leeftijd waarop de baard begint te groeien dezelfde is als dat de stem van een man zwaarder wordt.
Dus vandaar dat ze zeggen dat de baard ook in de keel komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De baard(de echte) staat op doorbreken,hij bevindt zich al in de keel. Nog even en hij wordt ook uitwendig zichtbaar.
Dan is het schrapen geblazen,niet alleen de binnen, maar ook de buitenkant van o.a. de keel!