Wat is een Holländerfahrrad?

Ik was in Duitsland. Daar vroeg men mij of ik ook op een "Holländerfahrrad" fietste. Een Holländerfahrrad is kennelijk een typisch Nederlands soort fiets, van een type dat men in Duitsland niet ziet.

Maar wat er nu zo typerend is aan een Holländerfahrrad kon niemand mij uitleggen. Ik heb dus geen idee wat ze bedoelden.

's Avonds op TV was er een uitzending met Hape Kerkeling, een Duitse komiek
( http://de.wikipedia.org/wiki/Hape_Kerkeling ). In één van zijn filmpjes deed hij of hij een Nederlander was die door een Duitse stad fietste en hield hij mensen voor de gek. Mijn Duitse gastheren riepen meteen: "Ei, guckma Cryo, der Kerkeling fährt sogar auf 'nem Holländerfahrrad!"

Maar ik zag slechts een heel gewone fiets.

Lang verhaal - mijn vraag is dus:

Wat verstaat een Duitser onder een Holländerfahrrad?

Picture for question
Cryofiel
12 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cica en dan speciaal diegenen die tijdens de oorlog meegenomen zijn?
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb durven vragen of de opmerking "Darf ich bitte mein Fahrrad zurueck" ze iets zegt. Wij Nederlanders weten dan direct waar het over gaat. De Duitsers zaten vol vraagtekens, het zei ze niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grinnik... als ik vroeger snoepjes uit de pot jatte, dan deed ik ook altijd of ik van niets wist :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grapjes over de oorlog worden niet echt gewaardeerd. Flauwe grappen over die fietsen zijn of niet leuk of onbekend, maar vooral na 65 jaar niet meer passend.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Ik krijg het gevoel dat zulke grappen vooral als 'outdated' worden gezien. Plus dat men er nu echt wel klaar mee is om, zoveel jaar na dato, nog altijd te worden aangekeken op de periode-Hitler. Ik heb gewoon open gevraagd of men deze opmerking over de fietsen überhaupt kon plaatsen. Dat bleek niet het geval te zijn, althans niet bij die paar mensen aan wie ik het heb gevraagd. De opmerking bleek onbekend, zelfs het feit dat fietsen werden gevorderd bleek onbekend. Vandaar dat men er echt helemaal niets mee kon. Overigens waren de aanwezige kinderen best bereid voor mij het lied "Orange... ist nur die Müllabfuhr!" aan te heffen. Alles overigens in opperbeste stemming. Een beetje intercultureel kennismaken, zeg maar. (Overigens is de Müllabfuhr al enige tijd niet meer oranje, maar het lied bestaat kennelijk nog steeds.)

Antwoorden (5)

alles wat geen mountainbike of een wielrenfiets is. ik had een duitse uitwisselingsstudent en die legde met dat uit. in duitsland zijn de gewone fietsen een luxeobject en hebben mensen eigenlijk alleen maar mountainbikes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeen oma of opoe-fiets, met een hoge zit en zonder versnellingen Zie:
Das Holland-Fahrrad, kurz Hollandrad, ist in in seiner Erscheinung unverwechselbar und zeichnet sich durch eine aufrechte Sitzpostion und hohen Fahrkomfort aus. Verschiedene Fahrradhersteller bieten in ihrem Sortiment dann auch klassische Hollandräder an, die sich besonders in flacheren Regionen großer Beliebtheit erfreuen. Neben normalen Damen- und Herrenrahmen gibt es beim Hollandfahrrad auch Sondermodelle mit abweichenden Rahmengeometrien (z.B. Kreuzrahmen) oder extra-stabile Ausführungen als Transportfahrrad. Dieser Hollandrad-Ratgeber informiert kompakt und übersichtlich über die Vielzahl der angebotenen Modelle und Ausführungen von Hollandfahrrädern, von traditionell und handgearbeitet bis hin zu technisch ausgefeilten Neu-Interprepationen dieses zeitlosen Radtyps.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het vooral om het stuur. Dat is bij een Hollander fahrrad niet recht. Daardoor zit je minder rechtop. Bij een Duitse fiets is die kaarsrecht, zoals bij mountainbike.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Holländerfahrrad of Hollandrad is wat wij eigenlijk een gewone stadsfiets / damens- of herenfiets noemen.

Dat is een fiets die niet wordt gebruikt voor sport , werk (post!) of recreatie, maar als dagelijks vervoermiddel, boodschappenfiets of moederfiets. En je ziet ze wel degelijk in Duitsland, maar voornamelijk in die gebieden waar een stadsfiets een prettig vervoermiddel is - en zeker de gebieden aan de grens.

Hier vlak aan de grens heeft overigens bijna iedereen een fiets, en ook bijna allemaal 'Holländerräder", dus hier hoor je de term niet zo veel. Maar in stukken Duitsland waar fietsen wat minder voor de hand ligt (heuvelachtig, slechte of geen fietsvoorzieiningen) kom je de term beduidend vaker tegen.

Overigens verdwijnt in het Duits de term 'Fahrrad' langzaam maar zeker, om - zeker in de noordelijke deelstaten - steeds meer vervangen te worden door het woord 'Fiets' en het werkwoord 'Fietsen'. Een 'Nederlandisme' in de Duitse taal !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Holländerfahhrad is een inderdaad een doodnormale fiets (voor een Nederlander dan ;-)) met een normaal (smal) stuur, rechte zithouding, evt. 3 naafversnellingen en 28" 1 5/8x 1 3/8 banden a la model Batavus, Gazelle, Union, etc.

De Duitse (oudere) fietsen zien er wat 'blikkerig' uit en hebben smallere/dunnere banden. De nieuwe modellen houden het eerder tussen een citybike en touringbike met veelal derailleur versnelling.

Zeker voor de steden zijn de NL-fietsen prima te gebruiken. Buiten de stad merkt men toch snel de beperkingen van de paar versnellingen en enkel de blokjes-remmen. Vandaar dat de Duitse Hollandräder itt de 'echte' Hollandräder ook een terugtraprem hebben.

(Overigens heeft Hape Kerkeling 20 jaar geleden een 'beroemd-in-Duitsland' Beatrix imitatie gedaan... http://www.youtube.com/watch?v=9oAAmJw5N_c)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Die Beatrix-imitatie heb ik inmiddels ook al gezien. Die is nog steeds prachtig! Vooral hoe ze vanuit haar auto het lunchpakket van een passerende automobilist bietst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij doet nog steeds best grappige/aardige sketches.