Hoe noem je iemand die reageert (op een vraag op GV bijvoorbeeld)?

Een reageerder? Een reaguurder? Of is er geen officieel woord voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
11K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de Van Dale die ik hier heb liggen, is een "reageerder' een rund dat een positieve reactie vertoond op ingespoten tuberculine, dat met tuberculose is besmet... ;-) "Beantwoorder" is misschien het woord dat nog het meeste in de buurt komt.

Het beste antwoord

Niet ieder werkwoord heeft een vervoeging naar een zelfstandig naamwoord.

Reageren is een werkwoord, wil niet zeggen dat er een zelfstandig naamwoord van is.
En volgens mij is dat er in dit geval ook niet.

Dus iemand die reageert is: Iemand die reageert.

(In sommige specifieke gevallen is het een respondent.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Reageerder tenzij er alleen maar negatief gereageerd wordt (zie bron) dan schijnt het een reaguurder te worden.

Toegevoegd na 2 minuten:
In tweede instantie klopt de reageerder ook niet: "reageerder, m. (-s), (veeteelt) rund dat een positieve reactie vertoont op ingespoten tuberculine, dat met tuberculose is besmet;"

Ik houd het maar op een reagent volgens dit blog: http://www.opinieleiders.nl/techlog/pivot/entry.php?id=3249
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk gevonden
amc
11 jaar geleden
Een reagent is meer iets uit de chemie. Een chemische stof die reageert op een andere stof.
De 'reaguurder' is van Geen Stijl :-)

Nee, daar is geen woord voor. Zou er wel een Nederlands woord voor zijn, dan zou het waarschijnlijk 'reageerder' zijn, net zoals iemand die rangeert een rangeerder is. (En iemand die demonstreert een..., nee, het Nederlands blijft onvoorspelbaar, wat dit betreft.)

Misschien is het een idee dat het woord 'reageerder' een tweede betekenis krijgt maar taalgebruik laat zich niet afdwingen.
Computoon
11 jaar geleden
Zo iemand noem je simpelweg een LEZER. Want iemand leest éérrst, en reageert daarna, of geef antwoord.

Een reaguurder is een bezoeker die reageert op een stukje op een weblog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De minuitdelers hebben blijkbaar te weinig kennis van de Franse taal om mijn eerste antwoordpoging op waarde in te kunnen schatten. Laat ik dan een nieuwe poging doen gebaseerd op de Engelse taal:

Je zou iemand die reageert ook een feedbackgever kunnen noemen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amadea, het was wel goed hoor, je vorige antwoord: want een reaguurder komt gewoon van geenstijl. Je moet je er niet zo druk om maken al die minnaars ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leer graag wat bij, dus wat is een respondent, graag met bron (http://www.encyclo.nl/begrip/RESPONDENT)? Blijkbaar was je het er toch mee eens want als ik achter mijn antwoord sta verwijder ik het niet voor een paar minnen (dan kan ik wel bezig blijven).
Amadea
11 jaar geleden
Vraag dat maar aan annemerel. Zij krijgt er 5 plusduimen voor; nogal een verschil dus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die krijgt ze niet voor dat laatste woord maar voor de rest van haar posting!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het eerste wat me te binnen schoot was ook respondent, maar dat dekt de lading toch niet helemaal: een respondent is iemand die gericht verzocht wordt een antwoord of antwoorden te geven, in een enquete o.i.d.
eh... waarom mag het niet gewoon zijn:

reactie gever?

Of ging je er van uit dat het in 1 woord moest kunnen?
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Precies, het is normaal Nederlands gebruik om bij elkaar horende woorden aan elkaar te schrijven! Kijk maar eens hoe verwarrend het anders kan zijn: http://www.spatiegebruik.nl/ "weg om legging"...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leer graag wat bij, dus wat is een respondent, graag met bron (http://www.encyclo.nl/begrip/RESPONDENT)? Blijkbaar was je het er toch mee eens want als ik achter mijn antwoord sta verwijder ik het niet voor een paar minnen (dan kan ik wel bezig blijven).
Summo
11 jaar geleden
pelle staat je reactie hier zoals je hem wilde hebben?
Want eerlijk gezegd snap ik hem niet (dus ik wordt geen "reactie gever" hierop ha ha)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, nee dat is maf, helemaal verkeerd terecht gekomen. Sorry.
Reactie scheelt maar een letter met redactie, analoog aan het laatste woord zouden we van een reacteur kunnen spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe is het woord 'reageerder' of 'beantwoorder' een prima woord. Taaltechnisch gezien is het namelijk helemaal correct; Er zijn veel andere zelfstandig naamwoorden, afgeleid van werkwoorden, die op -'er' eindigen:

bestuurder, verliezer, vermaker

Het zou juist goed zijn voor de Nederlandse taal als men niet te gauw zegt dat een woord niet bestaat, omdat het toevallig niet in het woordenboek voorkomt. Taal moet je maken en dat doe je door het te spreken! Liever dat, dan dat er weer een goedkoop Engels woord ingeplakt wordt, dat vernielt de taal.

Een woord dat populair wordt, wordt vanzelf in het woordenboek opgenomen, kijk maar eens op vandale.nl, daar schiet in de animatie een schermpje met alle nieuwe woorden voorbij, zoals "zombiedrachme" en "geuro".

Overigens levert de term 'reageerder' in Google maar liefst 54900 resultaten op, dus het is een woord dat gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk "reacteur". Niet te verwarren met reactor, want dat is een ding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het klinkt gek en wordt meestal ander geïnterpreteerd maar het is een 'acteur', in de zuivere zin van het woord.

We 'ageren' (van 'agere' zie bron). Re-ageren is dan een stap verder. Na de jaren 1500 werd de betekenis beperkter en beperkter. Dit woordt bewijst dat woordenschap doorheen de tijd evenveel betekenissen verliest als 'wint'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens jouw theorie kan je het dan toch ook reacteur noemen?
Een reacteerder? ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt reflectant wel een goede benaming.