Is het 'aansluiting met' of 'aansluiting bij' ?

Ik kom er even niet uit. Is het: hij vond geen aansluiting met/bij klasgenoten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
17K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraag is niet volledig.

Het beste antwoord

Dat ligt aan de context.
Als je nog geen aansluiting hebt, en je zoekt het wel, dan zeg je: 'Ik zoek aansluiting bij mijn klasgenoten.'
Maar als je het over een bepaalde situatie hebt, dan zeg je eerder: 'Ik heb geen aansluiting met mijn klasgenoten.' 'Bij' kan hier ook wel, maar dat klinkt voor mijn gevoel dan weer net iets te officieel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is hij vond geen aansluiting bij klasgenoten als het gaat over vriendschap
En meestal gaan ze bij klasgenoten zeggen maar logischer wijze zijn ze allebei juist!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je haalt "contact hebben met, zich verenigen met" door de war met "aansluiting vinden bij". Hij kon zich niet goed aansluiten bij de groep. Hij vond dus geen aansluiting bij zijn klasgenoten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea, ik geloof dat je 'door elkaar' en 'in de war' door elkaar haalt. ;)))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kruidenvrouwtje is super scherp en heeft gelijk wat betreft door elkaar halen met in de war...
Maar zijn verdere uitleg is wel juist.