Wat is het verschil tussen typografie en lettertype?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Een lettertype is een groep letters met een bepaalde vormgeving. Zo zijn er bijvoorbeeld letters met een schreef (een dwars-streepje aan het einde van de 'stokken') en zonder schreef. Deze letter kan dan ook nog cursief (italic), vet of gewoon recht (romein) gebruikt worden (sommige lettertypen hebben nog meer mogelijkheden).

Daarnaast is er de vormgeving met de letters, zoals o.a. links en rechts lijnen of centreren op de regel, uitvullen (de tekst verdelen over de zetbreedte van de regel). Ook de regelafstand en de spatiering tussen de letters en de woorden kunnen worden ingesteld (aan- en af-spatieren). Het al dan niet gebruik maken van een stramien (uitlijning van de tekst over de gehele pagina op een (onzichtbaar) lijnenrasten.

Het geheel van het lettertype en de rest van de vormgeving van de tekst noemt men de typgrafie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, mooi uitgelegd.