Waarom worden de woorden 'na' en 'naar' vaak door elkaar gehaald?

Ik hoor mensen vaak zeggen: ik ga na huis.
Steeds vaker schrijven ze het ook.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Inderdaad ik lees ook regelmatig 'naar verloop van tijd' e.d. Vaak pik je als kind iets op zonder dat je goed begrijpt wat je zegt en als je dan niet gecorrigeerd wordt denk je dat het zo hoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uhm, als je doelt op mijn antwoord over de erfenisvraag doelt: dat was een typevout.

Na en Naar zijn 2 totaal verschillende woorden, met 2 totaal verschillende betekenissen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat die woorden op elkaar lijken zeker qua klank. Sommige mensen die te veel haast hadden om naar huis (of iets anders) te gaan namen gewoon de tijd niet om de "r" uit te spreken. Andere mensen zijn het ook zo gaan gebruiken en zo is het langzaam in het taalgebruik geslopen. Uiteindelijk zelfs in het schrijfgebruik.
Correct Nederlands is het echter niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit sluipt er denk ik in, net als bijvoorbeeld: ik ga naar me moeder i.p.v. mijn moeder. Mensen doen het vast onbewust, hebben het aangeleerd en zijn/worden niet gecorrigeerd. Eerlijk is eerlijk, de Nederlandse taal is soms best verwarrend met veel woorden die op elkaar lijken. Ook zal het te maken hebben met spreektaal, mensen slikken vaak iets in en wanneer je daar eenmaal aan gewend bent zul je het ook zo opschrijven.